Οκτώ στους δέκα καταναλωτές κάνουν πλέον λιγότερες επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ, επτά στους δέκα πιο μικρής χρονικής διάρκειας επισκέψεις, ενώ ένα 10% έχει αυξήσει τις αγορές του από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ.
Βασικά τρόφιμα, όπως ζυμαρικά και ρύζι, για πάνω από 2-3 εβδομάδες έχει αποθηκεύσει ένα στα δύο νοικοκυριά στην Ελλάδα, ενώ ένα στα πέντε έχει αποθεματοποιήσει είδη απολύμανσης για πάνω από ένα μήνα. Τα στοιχεία αυτά, τα οποία προέρχονται από έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), έρχονται να επιβεβαιώσουν τις σκηνές με τα ξέχειλα καρότσια, τα άδεια ράφια και τον συνωστισμό στα σούπερ μάρκετ που ζήσαμε στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας. Αλλωστε, μόνο τις δύο πρώτες εβδομάδες εμφάνισης του κορωνοϊού στην Ελλάδα –σημειωτέον, δεν περιλαμβάνονται τα στοιχεία της εβδομάδας από 9 έως 14 Μαρτίου, οπότε έγινε η μεγάλη «επιδρομή» στα καταστήματα τροφίμων– τα σούπερ μάρκετ είδαν τις πωλήσεις των βασικών προϊόντων να αυξάνονται κατά 11,9%, στα 272,89 εκατ. ευρώ, από 243,94 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Εάν η σύγκριση γίνει όχι ημερολογιακά, αλλά σε σχέση με τις εβδομάδες προ και μετά της Καθαράς Δευτέρας του 2019, η αύξηση των πωλήσεων είναι 22,5%. Ενδιαφέρον στοιχείο: Μετά το πρώτο στοκάρισμα σε απολυμαντικά και μακαρόνια, καταγράφηκε μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις συμπληρωμάτων διατροφής (βιταμίνες, σκευάσματα με μουρουνέλαιο κ.λπ.) για την ενίσχυση του οργανισμού έναντι του κορωνοϊού.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΕΛΚΑ σε δείγμα 1.050 ατόμων στις 18 και 19 Μαρτίου, απολυμαντικά είδη και ζυμαρικά έχει στοκάρει για 2-3 εβδομάδες το 35% και ένα 18% για ένα μήνα και πλέον. Χαρτί υγείας έχει στοκάρει για 2-3 εβδομάδες το 32% και για πάνω από ένα μήνα το 11%, απορρυπαντικά για 2-3 εβδομάδες το 30% και για πάνω από ένα μήνα το 19%. Υψηλή για τη φύση του προϊόντος είναι και η αποθεματοποίηση κρέατος, με το 25% να έχει κάνει προμήθειες που θα του φτάσουν για 2-3 εβδομάδες και ένα 9% για πάνω από ένα μήνα.
Η υπεραποθεματοποίηση των προηγούμενων ημερών, τα μέτρα περιορισμού, ο μεγαλύτερος φόβος, αλλά και η εξάντληση των χρημάτων οδηγούν τους καταναλωτές σε διαφορετική συμπεριφορά τις τελευταίες ημέρες. Οκτώ στους δέκα κάνουν λιγότερες επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ, επτά στους δέκα πιο μικρής χρονικής διάρκειας επισκέψεις, ενώ ένα 10% έχει αυξήσει τις αγορές του από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ. Δεν είναι τυχαίο ότι μόνο το 8% των καταναλωτών θεωρεί αναγκαίο το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές και μόνο το 11% την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας.
Ας σημειωθεί ότι την άποψη αυτή –λόγω κυρίως της μεγάλης επιβάρυνσης του κόστους λειτουργίας– έχει και η πλειονότητα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, η οποία αντιδρά στον σχεδιασμό του υπουργείου Ανάπτυξης για διεύρυνση του ωραρίου (7 π.μ.-10 μ.μ., από 8 π.μ.-9 μ.μ.) και στη λειτουργία των σούπερ μάρκετ τις Κυριακές από 9 π.μ. έως 5 μ.μ.
Η πρώτη φάση αποθεματοποίησης που έγινε την εβδομάδα πριν από την Καθαρά Δευτέρα, εβδομάδα κατά την οποία επιβεβαιώθηκαν τα δύο πρώτα κρούσματα στην Ελλάδα (ένα στη Θεσσαλονίκη και ένα στην Αθήνα), είχε ως συνέπεια η κίνηση στα σούπερ μάρκετ να είναι μεν αυξημένη την επόμενη εβδομάδα, αλλά με λιγότερο έντονο ρυθμό.
Από τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI προκύπτει ότι και κατά τη δεύτερη εβδομάδα ύπαρξης του κορωνοϊού στην Ελλάδα, το διάστημα δηλαδή από 3 Μαρτίου έως 7 Μαρτίου 2020, η μεγαλύτερη εκτόξευση πωλήσεων σε ετήσια βάση καταγράφεται στα αντισηπτικά μαντίλια (281,4%), ακολουθούν τα συμπληρώματα διατροφής (265,7%), τα παραφαρμακευτικά (202%), τα υγρομάντιλα (167,3%), το καθαρό οινόπνευμα (111,3%), τα κρεμοσάπουνα (98,5%), τα καθαριστικά μπάνιου και κουζίνας (81,2%), συσκευασμένο ψωμί και κρουασάν (51,5%), τα κατεψυγμένα έτοιμα γεύματα (43,3%), ενώ την πρώτη δεκάδα συμπληρώνει το γάλα μακράς διαρκείας (κυρίως εβαπορέ), με αύξηση πωλήσεων κατά 43%.