Χθες, το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε την αναβολή της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών για την Εγνατία Οδό κατά τέσσερις μήνες.

Παραμένει ο στόχος των εσόδων ύψους 2,4 δισ. ευρώ μέσα στο 2020 για τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ. Ωστόσο, χθες το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε την αναβολή της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών για την Εγνατία Οδό κατά τέσσερις μήνες.

Αντί της 21ης Φεβρουαρίου 2020 που ήταν η καταληκτική ημερομηνία υποβολής του δεσμευτικού ενδιαφέροντος για το έργο της παραχώρησης, «έπειτα από συνεννόηση του υπουργείου Υποδομών με το ΤΑΙΠΕΔ… ορίζεται ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών η 26η Ιουνίου 2020». Το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί κρίθηκε από το υπουργείο ως απολύτως επαρκές προκειμένου να διευθετηθούν τα εκκρεμή ζητήματα της σύμβασης παραχώρησης. Μέχρι τότε, αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, οι σταθμοί διοδίων θα είναι σχεδόν έτοιμοι στο σύνολό τους για λειτουργία τον Μάιο του 2020, ενώ έως τον Απρίλιο 2020 θα έχουν ολοκληρωθεί και οι απαραίτητες ενέργειες για την αξιολόγηση των παλαιών γεφυρών και την αδειοδότηση των σηράγγων του αυτοκινητοδρόμου.

Η Εγνατία είναι μόνον ένα από τα πέντε μεγάλα έργα που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ μέσα στο 2020 προκειμένου να επιτύχει τον στόχο των 2,44 δισ. ευρώ. Τα υπόλοιπα είναι η πώληση του 30% του ΔΑΑ, η πώληση μετοχών των ΕΛΠΕ, η πώληση των δύο ΔΕΠΑ (υποδομών και εμπορίας) και τέλος το κοίτασμα στην Καβάλα. Ειδικά για το τελευταίο, στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνουν τη στρατηγική του σημασία ως υποδομής για την ασφάλεια της τροφοδοσίας της χώρας με αέριο σε περιόδους κρίσης αλλά της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων.

Αναφορικά με τα ΕΛΠΕ, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ σε συνεργασία με τη κυβέρνηση φαίνεται να αναζητεί ακόμη τόσο τον αριθμό των μετοχών που θα διαθέσει όσο και τον κατάλληλο χρόνο. Δεδομένου ότι η τοποθέτηση αυτή θα γίνει βάσει του νόμου με έκπτωση, για να ξεκινήσει η διαδικασία μετοχοποίησης –όπως ανέφεραν κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ– θα πρέπει να διασφαλισθεί μια τιμή μετοχής που δεν θα ζημιώνει το  Δημόσιο. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το καταλληλότερο σενάριο για τη διασφάλιση της μεγαλύτερης δυνατής απόδοσης είναι η διάθεση των μετοχών να γίνει με τη μορφή τριών πακέτων σε χρόνους που θα επιλέγονται κάθε φορά και όχι ενός που θα διατεθεί εφάπαξ.

Παράγοντες του ΤΑΙΠΕΔ, πάντως, σε συνάντηση που είχαν χθες με δημοσιογράφους, δεν απέκλειαν και το γεγονός μιας επαναδιαπραγμάτευσης με τους θεσμούς για τη μη πώληση των μετοχών ΕΛΠΕ, υποστηρίζοντας ότι η περαιτέρω μετοχοποίηση έχει καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα και όχι διαρθρωτικό. Σημείωναν ακόμη ότι τα προσδοκώμενα έσοδα θα μπορούσαν να προέλθουν από άλλες πηγές.

Τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ επίσης εξέφρασαν την αισιοδοξία τους για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών που έχει δρομολογηθεί ήδη και της ΔΕΠΑ Εμπορίας που θα ξεκινήσει μέσα στον Ιανουάριο. Η προκήρυξη που αναμένεται θα επιλύει και τα θέματα που συνδέονται με τη συμμετοχή των ΕΛΠΕ στη ΔΕΠΑ Εμπορίας και την παράλληλη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό για τη διεκδίκηση του 65% που κατέχει το Δημόσιο. Η προκήρυξη σύμφωνα με πληροφορίες θα περιέχει την επιλογή (option) που θα υποχρεώνει τον πλειοδότη να αγοράσει και το ποσοστό των ΕΛΠΕ με έκπτωση επί του τιμήματος που θα αγοράσει το ποσοστό του Δημοσίου. Τα ΕΛΠΕ έχουν δηλώσει ότι στην περίπτωση που δεν κριθούν πλειοδότες στον διαγωνισμό θα πουλήσουν το 35% που κατέχουν στη ΔΕΠΑ Εμπορίας.

kathimerini.gr