«Αύριο, Παρασκευή 24 Μαΐου στις 10:30 ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης θα πραγματοποιήσει ομιλία στη Βουλή στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση μετά από πρόταση του προέδρου της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Σωκράτη Φάμελλου για την αντιμετώπιση της ακρίβειας » όπως ανακοίνωσε σήμερα ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.
Δείτε παρακάτω το σχετικό ΒΙΝΤΕΟ
H δήλωση Φάμελλου
“Πυρά” κατά του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη για την ακρίβεια στα τρόφιμα εξαπέλυσε ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Σωκράτης Φάμελλος.
«Ο κ. Μητσοτάκης προσέρχεται στη Βουλή απολογούμενος και ελεγχόμενος» είπε ο κ. Φάμελλος μιλώντας στην τηλεοπτική εκπομπή της ΕΡΤ «Συνδέσεις».
Μιλώντας για την προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή για την ακρίβεια ο κ. Φάμελλος τόνισε ότι «δεν έρχεται ο ίδιος ρωτώντας τη Βουλή ή την αντιπολίτευση, αλλά εισέρχεται στην αυριανή συζήτηση απολογούμενος και ελεγχόμενος».
Όπως είπε «ο ίδιος πρέπει να απαντήσει για βασικά προβλήματα που έχει δημιουργήσει η πολιτική της κυβέρνησης στην Ελλάδα». Πρόσθεσε δε ότι ο κ. Μητσοτάκης έχει καθυστερήσει 70 ημέρες να έρθει στη Βουλή: «Το ερώτημα κατατέθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ στις 15 Μαρτίου. Υποβλήθηκε δεύτερο τον Απρίλιο και τελικά, επειδή δεν ερχόταν απάντηση στο ερώτημα, τελικά κάναμε την προ ημερησίας», σημείωσε χαρακτηριστικά.
«Έχουμε τον 2ο υψηλότερο πληθωρισμό στα τρόφιμα»
Σύμφωνα με τον κ. Φάμελλο, ο πρωθυπουργός «πρέπει να έρθει να μας πει για ποιο λόγο η Ελλάδα είναι δεύτερη από το τέλος, φτωχότερη στην αγοραστική δύναμη χώρα της Ευρώπης» προσθέτοντας ότι «έχουμε τον 2ο υψηλότερο πληθωρισμό στα τρόφιμα».
Αναφερόμενος στον πρωθυπουργό και τη συζήτηση για την ακρίβεια υποστήριξε ότι «αντί να απαντήσει σε αυτά για τα οποία ελέγχεται, μας ρωτάει πού θα βρούμε τα λεφτά για το ΦΠΑ» προσθέτοντας ότι «η κυβέρνηση του κυρίου Μητσοτάκη έχει παραβιάσει τον προϋπολογισμό εσόδων που η ίδια νομοθέτησε στον περιορισμό του κράτους και έχει εισπράξει 4 δισεκατομμύρια το χρόνο παραπάνω από φορολογικά έσοδα. Δηλαδή μας ρωτάει που θα βρούμε κατά δήλωσή του 2,5 δις».
Ερωτηθείς τι αναμένει να γίνει στη Βουλή δήλωσε ότι αύριο (24/5)« δεν μπορεί να μας ρωτάει για δημοσιονομικό αποτύπωμα μια κυβέρνηση η οποία έχει εισπράξει ΦΠΑ».
Σχολιάζοντας την επιστολή που έστειλε στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τόνισε ανέφερε ότι δεν αρκεί καθώς η κυβέρνηση δεν υλοποιεί αυτά που έχει πει η Κομισιόν για τη μείωση του ΦΠΑ όταν ανέβηκαν οι τιμές. «Είναι υποκριτικό καθώς δεν υλοποιεί τον ευρωπαϊκό κανονισμό» είπε μεταξύ άλλων ο κ. Φάμελλος προσθέτοντας ότι «ο κ. Μητσοτάκης αισθάνεται πολύ πιεσμένος διότι όλη η κοινωνία ξέρει ότι είναι ευθύνη του η ακρίβεια».
Απαντώντας για τις αντοχές της οικονομίας τόνισε ότι πρέπει να έχουμε δημοσιονομικό προγραμματισμό με αφορμή την αναφορά του κ. Κασσελάκη στον 13ο και 14ο μισθό. «Εφτακόσιες χιλιάδες επιχειρήσεις πληρώνουν τα υπερκέρδη και την αισχροκέρδεια δύο διυλιστηρίων. Εδώ υπάρχει συντελεστής φορολόγησης. Αν φορολογήσουμε για μία χρονιά, τα 2,6 δις υπερκέρδη του 2022 είναι σχεδόν δύο φορές ειδικός φόρος κατανάλωσης» υποστήριξε ο κ. Φάμελλος προσθέτοντας ότι πρέπει να υπάρχει όριο κέρδους σε κάποιους κλάδους που είναι κρίσιμοι για τη χώρα.
Δείτε παρακάτω το σχετικό ΒΙΝΤΕΟ
Η πρόταση νόμου του ΣΥΡΙΖΑ για την αντιμετώπιση της ακρίβειας
Υπενθυμίζεται πως ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία κατέθεσε πρόσφατα στη Βουλή πρόταση νόμου για την αντιμετώπιση της Ακρίβειας και της Αισχροκέρδειας . Στην πρόταση συμπεριλαμβάνει ένα πλαίσιο μέτρων, το οποίο θα επιδράσει κατασταλτικά στους μηχανισμούς παραγωγής ακρίβειας και κερδοσκοπίας, οι οποίοι αποτελούν μείζον κοινωνικό, οικονομικό και αναπτυξιακό πρόβλημα τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα.
Με την πρόταση νόμου, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καταθέτει ένα ολιστικό σχέδιο αντιμετώπισης της ακρίβειας και καταστολής των μηχανισμών αισχροκέρδειας που δημιουργούν και ανατροφοδοτούν το φαινόμενο, με στόχο την εξασφάλιση της αξιοπρεπούς διαβίωσης του συνόλου των πολιτών και την θωράκιση της αξίας του ατομικού και οικογενειακού εισοδήματος από οποιαδήποτε πηγή.
Αναλυτικά:
Άρθρο 1 Θέσπιση ανώτατου περιθωρίου μεικτού κέρδους σε τρόφιμα, βιομηχανικά αγαθά και αγροεφόδια
Θέσπιση ανώτατου περιθώριου μεικτού κέρδους σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας στα προϊόντα που εισάγονται ή παράγονται στην Ελλάδα και τα οποία είναι, είτε νωπά/τυποποιημένα τρόφιμα, είτε βιομηχανικά αγαθά (καταναλωτικά και διαρκή). Το μέτρο έχει μόνιμο χαρακτήρα.
ΑΡΘΡΟ 2 Επιβολή ανώτατου περιθωρίου κέρδους και επέκταση Προσωρινής Συνεισφοράς Αλληλεγγύης στα διύλιση πετρελαίου για το έτος 2023
1. Θέσπιση ανώτατου περιθώριού μεικτού κέρδους στην διύλιση πετρελαίου και την παραγωγή προϊόντων διύλισης αυτού στο ύψος του μέσου όρου των αντίστοιχων αποδεδειγμένων περιθωρίων κέρδους της Ε.Ε.
2.Επέκταση Προσωρινής Συνεισφοράς Αλληλεγγύης για το έτος 2023
Θέσπιση έκτακτης εισφοράς για τα πλεονάζοντα κέρδη των διυλιστηρίων το 2023 ύψους 90%.
ΑΡΘΡΟ 3 Μηχανισμός παρακολούθησης και αποτροπής υπερκερδών στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας
Θέσπιση μηχανισμού με τον οποίο εξασφαλίζεται ότι το περιθώριο κέρδους των παρόχων ενέργειας δεν θα υπερβαίνει το 5%.
ΑΡΘΡΟ 4 Επιβολή Έκτακτης Εισφοράς στα πλεονάζοντα κέρδη των Τραπεζών
Θέσπιση έκτακτης εισφοράς ύψους 90% για τα υπερκέρδη των τραπεζών το 2023 τα οποία προκύπτουν από τη διαφορά μεταξύ των επιτοκίων καταθέσεων και χορηγήσεων των ελληνικών τραπεζών σε σχέση με τον μέσο όρο των τραπεζών της ΕΕ.
ΑΡΘΡΟ 5 ΜΕΤΡΑ ΜΕΙΩΣΗΣ/ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΩΝ
1.Μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα στο χαμηλότερο επιτρεπόμενο συντελεστή Ευρωπαϊκής Ένωσης
2. Μηδενισμός ΦΠΑ σε συγκεκριμένα προϊόντα (Κρέατα
Γάλα και προϊόντα γαλακτοκομίας. Αυγά. Μέλι φυσικό, Λαχανικά, φυτά, ρίζες και κόνδυλοι, βρώσιμα, Δημητριακά, Προϊόντα αλευροποιίας. Άμυλα κάθε είδους, Ελαιόλαδο και τα κλάσματά του, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα. Άλλα λάδια και τα κλάσματά τους, που παίρνονται αποκλειστικά από ελιές, έστω και εξευγενισμένα, αλλά όχι χημικώς μετασχηματισμένα και μείγματα από αυτά τα λάδια. Σογιέλαιο, αραχιδέλαιο, λάδι ηλιοτρόπιου (ηλιανθέλαιο), λάδι βαμβακιού (βαμβακέλαιο), καλαμποκέλαιο, σησαμέλαιο. Είδη για τη βρεφική ασφάλεια και προστασία, ήτοι απορροφητικές πάνες για βρέφη, από κάθε ύλη. Παρασκευάσματα για τη διατροφή των παιδιών, συσκευασμένα για τη λιανική πώληση.
3. Θέσπιση σε μόνιμη βάση της μείωσης του ΦΠΑ στον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Μείωση συντελεστή ΦΠΑ
Θεσπίζεται σε μόνιμη βάση και με την ολοκλήρωση του μέτρου της παραπάνω παραγράφου, η μείωση του ΦΠΑ στο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ήτοι στο 21% για το σύνολο των αγαθών εκτός από εκείνα για τα οποία θεσπίζεται η υπαγωγή τους στον μειωμένο και υπερμειωμένο συντελεστή 11% και 5% αντίστοιχα.
4. Θεσπίζεται η μείωση του ΦΠΑ σε 6% για την ύδρευση και η απαλλαγή από τον ΦΠΑ για τις υπηρεσίες αποχέτευσης (όπως ίσχυε μέχρι το 2011).
ΑΡΘΡΟ 6 ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΚΑΡΤΑΣ «ΑΓΡΟΚΙΝΗΣΗ» στους αγρότες
Χορήγηση ειδικής κάρτας “ΑΓΡΟΚΙΝΗΣΗΣ” για την οικονομική ενίσχυση αγροτών η οποία είναι ισόποση της επιστροφής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης diesel κίνησης, προσαυξημένη κατά 18%, ήτοι κατά το ποσό που αντιστοιχεί στη διαφορά μεταξύ 24% και 6% και συνεπώς αντιστοιχεί με την καθιέρωση υπερμειωμένου συντελεστή ΦΠΑ. Τα χρηματικά ποσά πλέον θα προκαταβάλλονται (όχι επιστροφή) με πίστωση στην κάρτα.
ΑΡΘΡΟ 7 ΜΕΙΩΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ
Θέσπιση ειδικής έκπτωσης στη διάθεση προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας για τους δικαιούχους αγρότες και κτηνοτρόφους, ορίζεται στο 50% της εκάστοτε τελικής βασικής τιμής προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας
ΑΡΘΡΟ 8 ΜΕΙΩΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Απαγορεύεται η εμπορική διάθεση σε επαγγελματίες αγρότες, κτηνοτρόφους και συνεταιριστικές ομάδες και συνεταιρισμούς αυτών λιπασμάτων και ζωοτροφών, για την παραγωγή ωμών δημητριακών παντός είδους, αλεύρων, ηλίανθου φυτικών ελαίων, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 31ης Δεκεμβρίου 2021.
ΑΡΘΡΟ 9 Σύσταση Μηχανισμού Ελέγχου Αγοράς Αγροτικών Προϊόντων
Συνιστάται αυτοτελής Μονάδα Μηχανισμού Ελέγχου Τιμών Αγροτικών Προϊόντων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, υπαγόμενη στην Γενική Διεύθυνση Τροφίμων
ΑΡΘΡΟ 10 Διοικητικά μέτρα κατά των επιχειρήσεων παραγωγής και εμπορίας τροφίμων, βιομηχανικών αγαθών και αγροεφοδίων που παραβαίνουν τις διατάξεις του άρθρου 1
1.Ισχυροποίηση του μηχανισμού επιβολής προστίμων αισχροκέρδειας και δημιουργίας ηλεκτρονικού μητρώου παραβατών προς αποκλεισμό από δημόσιους διαγωνισμούς
Συστήνεται Ηλεκτρονικό Μητρώο Παραβατών υπ’ ευθύνη της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α) του Υπουργείου Ανάπτυξης. Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς και η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενημερώνουν χωρίς καθυστέρηση το Ηλεκτρονικό Μητρώο Παραβατών για την τελεσίδικη επιβολή προστίμου για παράβαση των διατάξεων της παρ. 1 του παρόντος.
2.Τρόπος υπολογισμού των προστίμων, τροποποίηση του άρθρου 54 παρ.5 του ν.5045/2023
Σε όποιον παραβιάζει την παρ. 1 του άρθρου 54 του Ν. 5045/2023 επιβάλλεται πρόστιμο που πρέπει να είναι αποτελεσματικό, αναλογικό και αποτρεπτικό, μπορεί δε να φθάνει μέχρι ποσοστού δέκα τοις εκατό (10%) του συνολικού κύκλου εργασιών της επιχείρησης εντός της χώρας κατά την προηγούμενη της έκδοσης της απόφασης χρήση.
ΑΡΘΡΟ 11 Μείωση κόστους κάρτας απεριορίστων μεταφορών σε μέσα μαζικής μεταφοράς
enikonomia.gr