Από τον Ιούλιο αναμένεται να αρχίσει κάποια ανάκαμψη στα έσοδα λόγω της εισροής κεφαλαίων από την Ε.Ε.

Tα σχετικά καλά νέα για τα  έσοδα, που αποτυπώθηκαν στην εκτέλεση του προϋπολογισμού του Μαρτίου και του Απριλίου, όταν αυτά μειώθηκαν κατά 7% και 17,2% αντίστοιχα, έναντι του στόχου του προϋπολογισμού, δεν συνεχίστηκαν και τον Μάιο.

Οπως έδειξαν τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, που δημοσιεύθηκαν χθες, τα φορολογικά έσοδα Μαΐου ήταν χαμηλότερα κατά 1,143 δισ. ευρώ ή 33,5% έναντι του στόχου του προϋπολογισμού, αλλά και κατά 219 εκατ. ευρώ έναντι του αναθεωρημένου στόχου του προγράμματος σταθερότητας, που υπεβλήθη τον Απρίλιο.

Πηγή του οικονομικού επιτελείου, μάλιστα, έλεγε χθες ότι ήδη έχει αναθεωρηθεί και ο στόχος του πρωτογενούς ισοζυγίου, που περιελάμβανε το πρόγραμμα σταθερότητας για φέτος: αντί του πρωτογενούς ελλείμματος 1,9% του ΑΕΠ που προέβλεπε το πρόγραμμα (και πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του προϋπολογισμού που ψηφίστηκε), τώρα πλέον και ιδίως μετά τα τελευταία μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, προβλέπεται πρωτογενές έλλειμμα πάνω από 3% του ΑΕΠ.

Η δυσμενής τροπή του Μαΐου είναι ώς ένα βαθμό η άλλη όψη της καλής εικόνας του Απριλίου, αφού πολλοί έσπευσαν να πληρώσουν τον ΦΠΑ του Μαρτίου όχι σε δύο δόσεις, αλλά όλο μαζί από τον Απρίλιο για να επωφεληθούν της έκπτωσης 25%. Υπό αυτή την έννοια ο Μάιος δεν προεξοφλεί απαραιτήτως εκτροπή από τους στόχους και κατά τους επόμενους μήνες.

Οπως δήλωσε ο υφυπουργός Δημοσιονομικής Πολιτικής Θόδωρος Σκυλακάκης, με αφορμή την ανακοίνωση των προσωρινών στοιχείων εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, «τον Μάιο είχαμε, όπως αναμέναμε, σημαντική μείωση των εσόδων (33,5%), καθώς τα έσοδα επλήγησαν ταυτόχρονα από το μαζικό lockdown της οικονομίας τον μήνα Απρίλιο, από τις αναστολές των φορολογικών υποχρεώσεων για πολύ μεγάλο μέρος της οικονομίας και από την προπληρωμή (λόγω της έκπτωσης του 25%) μέρους του ΦΠΑ, που επρόκειτο να εισπραχθεί τον Μάιο, στο τέλος Απριλίου. Η τελευταία παρατήρηση εξηγεί και την απόκλιση, σε σχέση με την πρόβλεψη των εσόδων που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα σταθερότητας».

Ωστόσο, οι πρώτες μέρες του Ιουνίου δείχνουν και αυτές ανησυχητικά σημάδια, καθώς αρχίζει να αντανακλάται στα έσοδα η έλλειψη του τουρισμού, ενώ συνεχίζεται και η επήρεια του lockdown, που εμφανίζεται πάντα με καθυστέρηση, σύμφωνα με την ίδια πηγή του οικονομικού επιτελείου.

«Θα ήταν απρόσμενο να δούμε κάτι χειρότερο τους επόμενους μήνες, αλλά θα έχουμε μακροχρόνια πτώση των εσόδων λόγω της ύφεσης και του τουρισμού», υποστήριζε χθες η πηγή, σημειώνοντας ότι μια πτώση του τουρισμού κατά 60% (που δεν είναι και το χειρότερο σενάριο), μεταφράζεται σε ετήσια ύφεση 3,5% στο τρίμηνο της τουριστικής σεζόν.

Από τον Ιούλιο, πάντως, θα αρχίσει κάποια ανάκαμψη στα έσοδα λόγω της εισροής κεφαλαίων από την Ε.Ε.

Σύμφωνα, εξάλλου, με τον κ. Σκυλακάκη, μέχρι τον Μάιο, η επεκτατική πολιτική της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ύφεσης έχει προσεγγίσει τα 5 δισ. ευρώ με τη μορφή πρόσθετων δαπανών και μειωμένων εσόδων. Συνολικά, 59 μέτρα στήριξης έχουν εφαρμοστεί, με το επίδομα των 534 ευρώ για αυτοαπασχολουμένους και εργοδότες να κοστίζει μόνο τον Μάιο 110 εκατ. ευρώ, ενώ η έκπτωση 25% του φόρου, που αποδείχθηκε πιο δημοφιλής από τις αναστολές, σύμφωνα με την πηγή, αντιστοιχεί σε ΦΠΑ 600 εκατ. ευρώ περίπου και μεταφράζεται σε μειωμένα έσοδα 150 εκατ. ευρώ.

Στα μελλοντικά μέτρα, η επιδότηση των δόσεων δανείων όσων επλήγησαν από τον κορωνοϊο, που αναμένεται να ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο, θα κοστίσει 400 εκατ. ευρώ, με το 40% να καταβάλλεται φέτος και το 60% το 2021.

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου παρουσιάζεται έλλειμμα 7,445 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για έλλειμμα 2,512 δισ. ευρώ. Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε έλλειμμα 4,795 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 43 εκατ. ευρώ.

Τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ήταν μειωμένα κατά 2,663 δισ. ευρώ ή κατά 14,2% έναντι του στόχου, ενώ οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ήταν αυξημένες κατά 2,271 δισ. ευρώ έναντι του στόχου, λόγω κυρίως της δαπάνης αποζημίωσης ειδικού σκοπού και της επιδότησης τόκων δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων (συνολικά 2,5 δισ. ευρώ).

kathimerini.gr