Η ζήτηση για βενζίνη τον Μάρτιο εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 30%, ενώ ο Απρίλιος, ελλείψει και της αναμενόμενης μετακίνησης λόγω Πάσχα, προβλέπεται ότι θα κλείσει με πτώση 60%.

Ιδιαίτερα αρνητικά μηνύματα εκπέμπουν οι δείκτες ζήτησης σε ηλεκτρισμό και καύσιμα για το βάθος της ύφεσης της ελληνικής οικονομίας από την επέλαση του κορωνοϊού. Κάθε εβδομάδα, ο ρυθμός μείωσης της ζήτησης βενζίνης αυξάνεται ακολουθώντας την πορεία των περιοριστικών μέτρων μετακίνησης.

Από τις αρχές Μαρτίου μέχρι και τις 23 η ζήτηση βενζίνης υποχώρησε σε ποσοστό 25%, με τη μεγαλύτερη πτώση να παρατηρείται εύλογα τις τελευταίες δύο εβδομάδες. Στο ποσοστό αυτό δεν περιλαμβάνεται ολόκληρη η εβδομάδα της πλήρους απαγόρευσης μετακινήσεων που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς θα μειώσει δραστικά τις πωλήσεις βενζίνης. Ο Μάρτιος εκτιμάται ότι θα κλείσει για τη βενζίνη στο -30%, ενώ ο Απρίλιος, ελλείψει και της αναμενόμενης μετακίνησης λόγω Πάσχα, εκτιμάται ότι θα κλείσει στο -60%.

Λίγο καλύτερα είναι τα πράγματα για το πετρέλαιο κίνησης, λόγω των μεταφορών για την τροφοδοσία της αγοράς τροφίμων αλλά και τις αγροτικές καλλιέργειες το δίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου. Οι πωλήσεις πετρελαίου κίνησης μέχρι και τις 23 Μαρτίου μειώθηκαν κοντά στο 20%. Εκτίμηση παραγόντων της αγοράς είναι ότι εάν δεν υπάρξει ολική απαγόρευση, η μείωση των πωλήσεων στο πετρέλαιο κίνησης θα περιοριστεί τον Απρίλιο στο 35%-40%.

Επί του παρόντος, η αγορά κρατιέται από το πετρέλαιο θέρμανσης, οι πωλήσεις του οποίου είναι αυξημένες κατά 42% σε σχέση με πέρυσι, εξέλιξη στην οποία έχει συμβάλει τόσο ο παράγοντας των χαμηλών τιμών όσο και των καιρικών συνθηκών κυρίως στη Β. Ελλάδα σε συνδυασμό φυσικά με την παραμονή στο σπίτι. Για «βαθιά κρίση του κλάδου, που δεν έχει προλάβει να συνέλθει ακόμη από τη δεκαετή κρίση της ελληνικής οικονομίας» κάνει λόγο ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) κ. Γιάννης Αληγιζάκης.

Με δηλώσεις του στην «Κ» μεταφέρει τη γενικότερη αγωνία του κλάδου για τις αντοχές πρατηρίων και εταιρειών εάν τα περιοριστικά μέτρα παραμείνουν σε ισχύ πέραν του Μαΐου. «Τα πρατήρια που πουλάνε μόνο βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης δεν θα αντέξουν, οι οφειλές από ξενοδοχεία και επιχειρήσεις θα μεταφερθούν στις εταιρείες εμπορίας οι περισσότερες εκ των οποίων δύσκολα θα αντέξουν τον συνδυασμό μηδενικών πωλήσεων και αυξημένων επισφαλειών», τονίζει ο κ. Αληγιζάκης.

Ανησυχία για την πορεία της ζήτησης επικρατεί και στο επιχειρηματικό κομμάτι της αγοράς ηλεκτρισμού. Το γεγονός ότι μέχρι σήμερα, κλάδοι με υψηλή κατανάλωση, όπως η βιομηχανία υψηλής και μέσης τάσης δεν έχουν περιορίσει την παραγωγή τους ενώ παράλληλα η παραμονή στο σπίτι έχει αυξήσει την κατανάλωση των νοικοκυριών έχει συγκρατήσει τα επίπεδα της ζήτησης στο -3%, ποσοστό που οφείλεται κυρίως στους κλάδους εστίασης και ξενοδοχείων αλλά και μικρών επιχειρήσεων που έκλεισαν ή υπολειτουργούν. Ο ρυθμός μείωσης της ζήτησης σε ηλεκτρική ενέργεια θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την απρόσκοπτη λειτουργία της βιομηχανικής παραγωγής αλλά και το κατά πόσον θα επιβεβαιωθούν τα δυσμενή σενάρια για τον τουρισμό το καλοκαίρι. Σε βάθος τριμήνου η πτώση της ζήτησης εκτιμάται σε ένα καλό σενάριο στο 10% και στο δυσμενές σε πολύ παραπάνω.

Η Ιταλία και η Γαλλία

Η αγορά παρακολουθεί με αγωνία την εξέλιξη της ζήτησης σε ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ιταλία και η Γαλλία που βρέθηκαν αντιμέτωπες με τον κορωνοϊό νωρίτερα από εμάς. Στη Γαλλία η ζήτηση υποχώρησε κατά 17% και στην Ιταλία ενώ κυμαινόταν στο 20%, χθες έκανε «βουτιά» στο 30%. Το μεγαλύτερο πρόβλημα, ωστόσο, για τις εταιρείες ηλεκτρισμού είναι η εισπραξιμότητα των λογαριασμών ρεύματος λόγω της αδυναμίας επιχειρήσεων και νοικοκυριών που έχουν πληγεί από τα μέτρα για τον κορωνοϊό να αποπληρώσουν τους λογαριασμούς ρεύματος και το ασφυκτικό πρόβλημα ρευστότητας που δημιουργείται.

Η εισπραξιμότητα της ΔΕΗ έχει μειωθεί ήδη κατά 50%, ενώ στο 30% έχει υποχωρήσει και η εισπραξιμότητα των ιδιωτών παρόχων. ΔΕΗ και ιδιώτες πάροχοι αναμένουν τη σύσταση Ταμείου Εγγυοδοσίας που προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να διασφαλίσουν ρευστότητα μέσω δανείων με εγγύηση του Δημοσίου.

kathimerini.gr