Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διαγωνισμοί θα ξεκινήσουν με την πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών στον λιμένα αλεξανδρούπολης και θα ακολουθήσουν Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο (φωτ.).
Πράσινο φως για την άμεση έναρξη των διαδικασιών ανάπτυξης και αξιοποίησης των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας μέσω ιδιωτικοποιήσεων και υποπαραχωρήσεων έδωσαν στο ΤΑΙΠΕΔ οι υπουργοί Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης και Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας.
Στο ΤΑΙΠΕΔ, χθες, έγινε σύσκεψη του διοικητικού συμβουλίου για τη δρομολόγηση, μεταξύ άλλων, της προκήρυξης πριν από το καλοκαίρι των σχετικών διαγωνισμών, οι οποίοι σύμφωνα με πληροφορίες θα ξεκινήσουν με την πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών στον λιμένα Αλεξανδρούπολης και θα ακολουθήσουν Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο. Για το πρώτο έχει εκδηλωθεί εντονότατο ενδιαφέρον από αμερικανικά συμφέροντα, ενώ για τα άλλα δυο υπάρχει δεδηλωμένο ενδιαφέρον τόσο αμερικανικών εταιρειών κρουαζιέρας όσο και ακτοπλοϊκών και ειδικότερα του ιταλικού ομίλου Γκριμάλντι.
Εν τω μεταξύ, οι δύο συναρμόδιοι υπουργοί ανέλυσαν τις μελέτες αξιολόγησης που ολοκλήρωσε το ΤΑΙΠΕΔ για κάθε ένα από τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Βόλου, Ραφήνας, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Πάτρας και Ηρακλείου και εξέφρασαν την πολιτική βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ σε διεθνείς διαγωνισμούς για την επιλογή επενδυτών και βέλτιστων τρόπων ανάπτυξης όλων των λιμανιών.
Οι ιδιωτικοποιήσεις αυτές προϋποθέτουν τροποποίηση στις προβλέψεις που νομοθέτησε η προηγούμενη κυβέρνηση για το αντισταθμιστικό ή αλλιώς ανταποδοτικό τέλος που θα πληρώνει κάθε ιδιώτης είτε στον υπερκείμενο δημόσιο Οργανισμό Λιμένος αν προχωρήσει με υποπαραχώρηση είτε στο Δημόσιο εάν πωληθεί η πλειοψηφία των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος που για παράδειγμα θα είναι το μοντέλο στην Αλεξανδρούπολη. Η πρωτοβουλία θα εκδηλωθεί άμεσα με το νομοσχέδιο που βγάζει σε διαβούλευση το υπουργείο Ναυτιλίας. Η ρύθμιση της προηγούμενης κυβέρνησης (που προέβλεπε μόνο υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων και όχι πωλήσεις Οργανισμών Λιμένων όπως συνέβη με ΟΛΠ και ΟΛΘ) ανέφερε πως εκτός από το οικονομικό αντάλλαγμα που θα καταβάλει ο επενδυτής ή υποπαραχωρησιούχος ο οποίος θα αναλάβει μια δραστηριότητα (π.χ. επιβατική ναυτιλία, κρουαζιέρα, μαρίνα) σε ένα λιμάνι, θα πλήρωνε και ετήσιο αντισταθμιστικό τέλος στον οικείο Οργανισμό Λιμένος που μπορεί να ξεπερνά ακόμα και το 5% των ακαθάριστων εισπράξεων. Ενα τέτοιο τέλος θεωρείται απαγορευτικό για την είσοδο οιουδήποτε επενδυτή.
Προ εβδομάδος πραγματοποιήθηκε και ευρύτατη σύσκεψη στο υπουργείο Ναυτιλίας υπό τον Γιάννη Πλακιωτάκη με τη συμμετοχή των νέων προέδρων και διευθυνόντων συμβούλων και των λιμανιών. Στη συνάντηση εκείνοι παρόντες ήταν και ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Α. Ξενόφως και Ρ. Λαμπίρης, μαζί με τον επικεφαλής στρατηγικής λιμένων και μαρίνων του Ταμείου, Αθ. Λιάγκο. Ο υπουργός ενημέρωσε τους συμμετέχοντες ότι πολύ σύντομα θα είναι έτοιμος να προχωρήσει σε νομοθετικές ρυθμίσεις που θα καθορίζουν πώς θα «μετεξελιχθούν» τα λιμάνια. Από την πλευρά τους, οι διοικήσεις ζήτησαν μεταξύ άλλων απένταξη από το καθεστώς του ευρύτερου δημόσιου φορέα που δεν τους επιτρέπει να λειτουργήσουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και κυρίως να προχωρήσουν σε προσλήψεις λιμενικού προσωπικού, αφού δηλώνουν πως δεν έχουν επαρκές προσωπικό για να αναπτύξουν περαιτέρω τις δραστηριότητές τους.