Το σχέδιο αξιολόγησης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων προβλέπει άνοδο μισθολογικού κλιμακίου για τους υπαλλήλους που επιτυγχάνουν τους στόχους.
Συνεχίζουν να απέχουν από την αξιολόγηση οι υπάλληλοι των εφοριών, παρά το γεγονός ότι στο υπόλοιπο Δημόσιο έχει ξεκινήσει η διαδικασία και μάλιστα με ηλεκτρονικό τρόπο. Οι εφοριακοί, μέσω των συνδικαλιστικών τους οργάνων, αρνούνται πεισματικά την αξιολόγησή τους. Μάλιστα, υποστηρίζουν ότι το σχέδιο κυκλικής αξιολόγησης (360 μοιρών), βάσει του οποίου αξιολογούνται όλοι από όλους, το μόνο που θα επιφέρει είναι ανθρωποφαγία και συνθήκες εργασιακής ζούγκλας, και ζητούν να αξιολογηθούν όπως οι υπόλοιποι δημόσιοι υπάλληλοι και όχι με το σχέδιο της ΑΑΔΕ. Το σχέδιο προβλέπει ότι κάθε υπάλληλος αξιολογείται από τους προϊσταμένους του, τους συναδέλφους του, τους υφισταμένους του –αν υπάρχουν–, ενώ κάνει και ο ίδιος την αυτοαξιολόγησή του.
Στην πραγματικότητα, οι εφοριακοί ζητούν να αξιολογούνται χωρίς ατομική στοχοθεσία.
Οι αντιδράσεις
Οσοι τάσσονται υπέρ της αξιολόγησης, δυστυχώς, φαίνεται να αντιμετωπίζονται ως ξένο σώμα από τους εφοριακούς. Κατά την προχθεσινή ετήσια γενική συνέλευση του Συλλόγου Εργαζομένων στις ΔΟΥ Νομού Αττικής και Κυκλάδων, αποφασίσθηκε αφενός η μη συμμετοχή των εφοριακών στη διαδικασία της αξιολόγησης, αφετέρου η διαγραφή του προϊσταμένου Ανθρωπίνου Δυναμικού της ΑΑΔΕ Αθανασίου Μάρα από τον σύλλογο, καθώς τάχθηκε υπέρ της αξιολόγησης.
Σημειώνεται ότι το 90% των διευθυντών της υπηρεσίας έχει δηλώσει συμμετοχή στην αξιολόγηση. Η διαδικασία θα ξεκινήσει μέσα στον Δεκέμβριο και περίπου 20% των υπαλλήλων έχει επισκεφθεί την ηλεκτρονική πλατφόρμα αξιολόγησης. Υπογραμμίζεται ότι το σχέδιο αξιολόγησης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων προβλέπει άνοδο μισθολογικού κλιμακίου για τους υπαλλήλους που επιτυγχάνουν τους στόχους, όπως συμβαίνει και στο σύστημα αξιολόγησης του Δημοσίου, και πρόγραμμα συμβουλευτικής αρωγής και υποστήριξης έως κινητικότητα εντός της ΑΑΔΕ για όσους κρίνονται ανεπαρκείς.
Με τον έλεγχο καταλληλότητας, θα εξετασθεί αν πληρούνται οι προϋποθέσεις για την άσκηση των καθηκόντων κάθε θέσης εργασίας. Επίσης, οι επαγγελματικές και επιχειρησιακές ικανότητες, οι οποίες αφορούν κατά κύριο λόγο τις τεχνικές γνώσεις και την εμπειρία που απαιτούνται για τη συγκεκριμένη θέση εργασίας, καθώς και οι διοικητικές ικανότητες, αποτελούν βασικά στοιχεία της αξιολόγησης των υπαλλήλων της ΑΑΔΕ.
Από την ΑΑΔΕ υποστηρίζουν ότι η αξιολόγηση είναι δίκαιη και αντικειμενική γιατί τα στελέχη της ΑΑΔΕ, που τη δημιούργησαν, γνωρίζουν τον οργανισμό και τους συναδέλφους τους. Σε αυτή την προσπάθεια ενσωμάτωσαν, πέραν της ελληνικής εμπειρίας, γνώση και μεθοδολογία βέλτιστων πρακτικών από προηγμένες φορολογικές διοικήσεις άλλων χωρών, που εφαρμόζουν την αξιολόγηση με εξαιρετικά αποτελέσματα εδώ και πολλά χρόνια.
Με την αξιολόγηση αυτή επιχειρείται, όπως αναφέρουν από το υπουργείο Οικονομικών, να μπει ένα τέλος στην ισοπεδωτική πρακτική του παρελθόντος, όπου όλοι οι υπάλληλοι αξιολογούνταν ως άριστοι, χωρίς κανένα ουσιαστικό κριτήριο.
Στόχος είναι, από το 2020, οπότε θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά πιλοτικά η ποσοτική στοχοθεσία των υπαλλήλων, να μπουν αντικειμενικοί και σταθμισμένοι ποσοτικοί ή λειτουργικοί στόχοι εκεί που χρειάζεται. Ταυτόχρονα, υποστηρίζουν ότι υπάρχουν ασφαλιστικές δικλίδες για την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων.
Η βαθμολογία
Η κυκλική αυτή αξιολόγηση παρέχει τον μέγιστο βαθμό εγκυρότητας και αξιοπιστίας, μετριάζοντας τον βαθμό υποκειμενικότητας που μπορεί να εμπεριέχει η κρίση ενός αξιολογητή. Για τον υπάλληλο που λαμβάνει, στο πλαίσιο της αξιολόγησης, σε τρεις συναπτές αξιολογικές περιόδους, βαθμολογία ίση ή ανώτερη του 95, προβλέπεται η μισθολογική προώθηση, κάτι που σημαίνει και καλύτερη θέση εργασίας.
Αντίθετα, για τους υπαλλήλους της ΑΑΔΕ που λαμβάνουν βαθμολογία κάτω του 60, δημιουργούνται ενισχυτικά, εκπαιδευτικά/υποστηρικτικά προγράμματα, προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις της θέσης εργασίας. Για τον υπάλληλο που λαμβάνει σε δύο συναπτές αξιολογικές περιόδους βαθμολογία κατώτερη του 40, αναζητείται άλλη θέση εργασίας εντός της ΑΑΔΕ, σύμφωνα με τα τυπικά προσόντα του.
Από την άλλη πλευρά, οι εφοριακοί υποστηρίζουν ότι το σύστημα αξιολόγησης των εφοριακών υπαλλήλων είναι πρωτόγνωρο και δεν συνάδει με τον δημόσιο χαρακτήρα των φοροελεγκτικών και φοροεισπρακτικών υπηρεσιών, αφού διαφοροποιεί τους υπαλλήλους τους από το υπόλοιπο Δημόσιο.
Συγκεκριμένα, οι εφοριακοί θεωρούν πως η επιχειρούμενη αξιολόγηση εισάγει διαδικασία ατομικής στοχοθεσίας με τελικό σκοπό την καθιέρωση ατομικού μισθού, ενώ αναφέρουν πως δεν λαμβάνει υπόψη τον τρόπο λειτουργίας των δημόσιων υπηρεσιών, στις οποίες δεν υπάρχει ομοιογένεια λειτουργιών αλλά υφίστανται πολλές και διαφορετικές λειτουργίες και παροχές.