Αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που αναμένεται να μπει άμεσα σε δημόσια διαβούλευση προκειμένου να εισαχθεί στη Βουλή μέρχι τα τέλη Απριλίου.
Την Τετάρτη αναμένεται να παρουσιαστούν οι βασικοί άξονες του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, το οποίο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και φέρνει αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Το πολυνομοσχέδιο θα ανακοινώσουν με συνέντευξή τους η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως και οι υφυπουργοί Σοφία Ζαχαράκη και Βασίλης Διγαλάκης.
Σε αυτό περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ριζικές τροποποιήσεις στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, ενώ θα τεθεί εκ νέου σε ισχύ ο θεσμός του σχολικού συμβούλου, θα προβλέπεται αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών καθώς και ίδρυση πειραματικών και πρότυπων σχολείων.
Βάσει των διατάξεων θα διαμορφωθούν νέα προγράμματα σπουδών, με πιλοτική ένταξη εργαστηρίων δεξιοτήτων στο ωρολόγιο πρόγραμμα, αλλά και ενίσχυση της πληροφορικής, των ξένων γλωσσών, των κλασσικών γραμμάτων και της φυσικής αγωγής. Ως προς τις εξετάσεις των μαθητών θα δοθεί έμφαση στις ερευνητικές εργασίες, με αλλαγή στα εξεταζόμενα μαθήματα και στον τρόπο διεξαγωγής τους.
Για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, σχεδιάζεται να δημιουργούν 24 νέα πρότυπα και 38 πειραματικά από τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους. Επίσης, θα προβλεφθεί αξιολόγηση των σχολείων από το επόμενο έτος, ενώ προωθείται και η διαδικασία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Όπως είχε αναφερθεί στα σχολεία θα καθιερωθεί ο δάσκαλος-καθηγητής εμπιστοσύνης προκειμένου να αντιμετωπίζονται προβλήματα των μαθητών και φαινόμενα bullying.
Για το νέο Λύκειο θα καθιερωθεί Εθνικό Απολυτήριο, για το βαθμό του οποίου θα υπολογίζονται οι βαθμοί και των τριών τάξεων του Λυκείου, θα θεσμοθετηθούν γραπτές εξετάσεις από τάξη σε τάξη ενώ θα συνδεθεί με την απόκτηση πιστοποιητικού γλωσσομάθειας σε μία ξένη γλώσσα τουλάχιστον.
Θα υπάρξουν επίσης αλλαγές στις μετεγγραφές μέσω εξορθολογισμού οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων, καθώς και προσθήκη ακαδημαϊκού κριτηρίου όπως επίτευξη υψηλού ποσοστού επί της βάσης του τελευταίου εισαχθέντος.
Επίσης περιέχονται ρυθμίσει που δίνουν την δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε Πανεπιστήμιο και ρυθμίσεις για συνεργασίες θεσμοθέτηση κοινών και διπλών προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, διευκολύνσεις στην προσέλκυση και τη διαμονή αλλοδαπών φοιτητών.
Στο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνονται αλλαγές στη διοίκηση των Πανεπιστημίων, όπως ενιαίο ψηφοδέλτιο για τις εκλογές των Πρυτανικών Αρχών, ηλεκτρονική ψηφοφορία, καθιέρωση της τετραετούς θητείας.
Επιπλέον:
• Αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας των αγγλικών κατά μία, ενώ θα εισαχθεί η διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας ως μαθήματος επιλογής.
• Θα αυξηθούν οι ώρες της πληροφορικής, η οποία θα γίνει υποχρεωτικό μάθημα.
• Τα λατινικά εισάγονται εκ νέου (είχαν αντικατασταθεί από την κοινωνιολογία από την προηγούμενη κυβέρνηση) ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα για τους υποψηφίους της θεωρητικής κατεύθυνσης (επιλέγουν φιλολογίες, νομικά κ.λπ.). Η αλλαγή θα εφαρμοστεί από τους μαθητές της επόμενης Β΄ Λυκείου 2020-21, ώστε να εξεταστούν σε αυτό στις Πανελλαδικές του 2022, όταν θα αποφοιτούν από την Γ΄ Λυκείου. Το μάθημα θα αποκτήσει καινούργιο πρόγραμμα σπουδών, το οποίο δεν θα επικεντρώνεται μόνο στο λεξιλόγιο και τα γραμματικά φαινόμενα. Στόχευση είναι τα νέα λατινικά να αποτελέσουν ουσιαστική εισαγωγή των μαθητών στις βασικές έννοιες της γλώσσας αλλά και των κλασικών σπουδών.
• Θα αυξηθούν κατά μία οι ώρες της φυσικής αγωγής.
• Για τις αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα, όπου χρειαστεί, θα υπάρξουν μειώσεις σε άλλα μαθήματα και δη του προσανατολισμού. Σε αυτά τα μαθήματα άλλωστε έχει ήδη αποφασιστεί μείωση της ύλης.
Αλλαγές θα υπάρξουν και στο Γυμνάσιο και στο Δημοτικό
Συγκεκριμένα, στο Γυμνάσιο θα αυξηθεί το βαθμολογικό όριο προαγωγής και απόλυσης από 9,5 σε 10. Ωστόσο, εάν ο μαθητής έχει κάτω από τη βάση σε 4 μαθήματα, θα μπορεί να προαχθεί μόνον εάν έχει μέσο όρο τουλάχιστον 13. Επίσης, θα εισαχθούν σε πιλοτική εφαρμογή τα εργαστήρια δεξιοτήτων και η πληροφορική (κατά μία ώρα και τα δύο), σύμφωνα με την Καθημερινή.
Για το Δημοτικό η μεγάλη αλλαγή θεωρείται ότι είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων και της διαθεματικότητας μέσω των προγραμμάτων σπουδών. Δηλαδή, σε πιλοτική εφαρμογή θα αξιοποιηθούν ώρες για την εξοικείωση των μαθητών με έννοιες όπως η περιβαλλοντική ευαισθησία, η κοινωνική ευθύνη, η αγωγή υγείας κ.ά.