Ο κ. Βορίδης μίλησε για τις ευθύνες αναφορικά με το δυστύχημα στα Τέμπη.

Βορίδης: «Όταν αναζητάς τα συστημικά σφάλματα, στο “μικροσκόπιο” αυτής της εξέτασης, μπαίνουν όλα τα ζητήματα»

«Η διερεύνηση των ευθυνών ενός τραγικού δυστυχήματος, που κόστισε τις ανθρώπινες ζωές, διεξάγεται σε πολλά επίπεδα. Το ποινικό επίπεδο βρίσκεται σε εξέλιξη, έχει αναλάβει εφέτης ανακριτής, θεωρώ ότι καλώς ανέλαβε εφέτης ανακριτής, και προχωρά αυτή η απόδοση των ποινικών ευθυνών. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στην απόδοση των ποινικών ευθυνών, υπάρχει εγκληματική αμέλεια του συγκεκριμένου σταθμάρχη, και θεωρώ ότι θα κρίνουν τα δικαστήρια. Διευρύνεται ο κύκλος των ευθυνών κι των προσώπων. Καταλαβαίνω ότι πρόκειται να απολογηθούν στον ανακριτή, και άλλοι που εμπλέκονται σε αυτή τη διαδικασία. Το δεύτερο επίπεδο διερεύνησης είναι το πολιτικό επίπεδο, το κοινοβουλευτικό, νομίζω ότι αυτό έχει ξεκινήσει. Έγινε μία πρώτη συνεδρίαση στην επιτροπή παραγωγής και εμπορίου, πήγε ο κ. Γεραπετρίτης, είπε αυτά που είχε να πει, και αυτό θα συνεχίσει. Θα συνεχίσει επίσης και η εργασία σε αυτή την κατεύθυνση και της επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας», είπε αρχικά.

«Το τρίτο επίπεδο διερεύνησης είναι το διοικητικό. Έχει υπάρξει μία επιτροπή που πρόκειται να ξεκινήσει τις εργασίες της. σε όλα τα επίπεδα υπάρχει διερεύνηση των ευθυνών. Αναφορικά με το πολιτικό σκέλος ο κ. Βορίδης είπε πως, «πρέπει να δούμε εάν φταίει κάτι, αν υπάρχει κάποιο ζήτημα να ελέγχουμε κάτι ή είναι μόνο ανθρώπινο σφάλμα. Η αναζήτηση των συστημικών σφαλμάτων που συνδέονται με τους σιδηροδρόμους είναι κάτι που πρέπει να γίνει. Αυτή η αναζήτηση προφανώς έχει μεγάλη έκταση γιατί, όχι ότι μας ενδιαφέρει να κάνουμε έναν συμψηφισμό, για παράδειγμα φταίει ο κ. Σπίρτζης φταίει ο κ. Καραμανλής, αλλά το ζήτημα είναι να δούμε τι δεν λειτουργεί καλά και να φτιαχτεί. Όταν αναζητάς τα συστημικά σφάλματα, προφανώς στο «μικροσκόπιο» αυτής της εξέτασης, θα μπουν όλα», συμπλήρωσε ο κ. Βορίδης.

«Συγκεκριμένα, πώς τοποθετήθηκε ο σταθμάρχης εκεί, με ποια διαδικασία, εάν αυτή η διαδικασία ήταν σωστή, αδιάβλητη, αξιοκρατική. Δεύτερον, θα μπει μία συζήτηση για το σύστημα εκπαίδευσης του, εάν πιστοποιήθηκε, εάν είναι οι εξετάσεις σωστές και αδιάβλητες. Θα υπάρξει συζήτηση για τις συμβάσεις. Σε πολιτικό επίπεδο διακρίνω μία συζήτηση ποινικών ευθυνών και συζήτηση συστημικών σφαλμάτων. Η συζήτηση συστημικών σφαλμάτων είναι κάτι που πρέπει να γίνει, είναι κρίσιμη για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε αυτά που υπάρχουν, δεν είναι ίδια με την συζήτηση των ποινικών ευθυνών», σημείωσε συμπληρωματικά.

Για το εάν οι πιο προβεβλημένοι υπουργοί της κυβέρνησης θα έπρεπε να είναι πιο «υπερδραστήριοι» στο κομμάτι της επικοινωνίας, ο κ. Βορίδης απάντησε πως, «προφανώς αναφέρεστε σε κάτι που έιπε ο κ. Γεωργιάδης χθες. Ο κ. Γεωργιάδης επεσήμανε την ανάγκη, όταν υπάρχει η κρίσιμη στιγμη για την κυβέρνηση, η οποία είναι μία ομάδα, ένα συλλογικό όργανο, το παιχνίδι να είναι ομαδικό. Συφμωνω σε αυτή την κατεύθυνση. Περαιτέρω τώρα, το πώς τοποθετεί ο καθένας αυτήν ανάγκη ομαδικότητας, θα το αφήνω λίγο, να το σκεφτεί και ο ίδιος, να το αξιολογήσουν αυτοί που πρέπει να το αξιολογήσουν, δεν είναι ακριβώς δικό μου θέμα».

Βούτσης: «Τα λεγόμενα του κ. Γεραπετρίτη στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, έχουν διαψευσθεί από τους συνδικαλιστές»

Με τη σειρά του ο κ. Βούτσης αναφέρθηκε στο δυστύχημα των Τεμπών και για το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει πως δεν έχει καμία ευθύνη για το δυστύχημα, παρόλο που υπήρξε κυβέρνηση στο παρελθόν.

«Υπήρξε ένα πρωτοφανές δυστύχημα, τρομακτικό, που οφείλεται σε εγκληματικά λάθη και παραλείψεις, της παρούσας κυβέρνησης. Είναι μέσα στα 5 πιο μεγάλα δυστυχήματα μετωπικής που έχουν γίνει παγκοσμίως την τελευταία 20ετία. Είμαι έτοιμος ή προσπαθώ να ετοιμαστώ για τη συνεδρίαση της Δευτέρας στην επιτροπή Θεσμών και διαφάνειας, πολιτικά και κυρίως ψυχολογικά  για να ακούσω πάλι τον κ. Γεραπετρίτη και τον κ. Καραμανλή, που δεν ξέρω πως θα κινηθεί, το τωρινό αφήγημα για τους συμψηφισμούς και την συγκάλυψη από πλευράς της κυβέρνησης. Ήδη αυτά που είπε ο κ. Γεραπετρίτης στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, έχουν διαψευσθεί από τους συνδικαλιστές. Είναι προφανές ότι δεν λειτουργούσε κανένα σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, παρά μόνο ένα χιλιόμετρο πριν και ένα χιλιόμετρο μετά τον σταθμό για την τοπική διαχείριση του δικτύου. Χθες η ΡΑΣ έβγαλε τη σχετική δική της άποψη, σε σχέση με τα προσόντα, την εκπαίδευση, τα μπλοκάκια. Ο πρώτος που έβαλα θέμα να έρθει η ΡΑΣ στη διάσκεψη των προέδρων ήμουν εγώ ο ίδιος. Η κυβέρνηση έχει μαλώσει με την αλήθεια, την ευθύνη και όλες τις Αρχές. Αυτό κάτι δείχνει και έχει σχέση με τις πολιτικές των τελευταίων 3,5 ετών», είπε αρχικά.

Για το εάν επί ΣΥΡΙΖΑ ήταν όλα ομαλά και σωστά, ως προς το θέμα των σιδηροδρόμων, ο κ. Βούτσης ανέφερε πως, κατά τις διαβεβαιώσεις των αρμόδιων υπουργών και δεν έγινε τέτοιο δυστύχημα επί ΣΥΡΙΖΑ, που να μην είχε γίνει ποτέ και το λέω από καρδιάς, με την παρουσία των δύο σταθμαρχών, με τις δικλείδες ασφαλείας, υπήρχε ο τρόπος να μην φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Είναι δυνατόν μετά από αυτό που είπε η ΡΑΣ να έχουμε επανέναρξη των δρομολογίων; Δεν μπορώ να πάρω επίσημη θέση επ’ αυτού».

Καρχιμάκης: «Όλοι μας γνωρίζαμε από τις εκκλήσεις και τις προτροπές των εργαζομένων ότι υπάρχει θέμα ασφάλειας»

Για την στάση του ΠΑΣΟΚ ως προς το δυστύχημα στα Τέμπη και για το κατά πόσο γνώριζαν για τις ελλείψεις στον σιδηρόδρομο τοποθετήθηκε ο κ. Καρχιμάκης.

«Όλα αυτά που περιέγραψε ο κ. Βορίδης, αφορούν στις ευθύνες που έχει αυτή η κυβέρνηση στην διαχείριση του συστήματος των σιδηροδρόμων. Το 2019 η ΝΔ και ο κ. Μητσοτάκης σε ημερίδα για τους σιδηροδρόμους, έλεγαν ότι επιμένουν σε μη ελκυστικές παρεμβάσεις, όπως είναι τα έργα συντήρησης και για την αναβάθμιση του δικτύου των σιδηροδρόμων. Άρα ξεκινούσε με μία αφετηρία ότι γνώρισε κάποιες αδυναμίες, και παρόλο που δεν τους προσέφερε κάτι πολιτικά αυτό, παρόλα αυτά επέμεναν σε αυτές τις παρεμβάσεις. Οι συστημικές ευθύνες, είναι ένα αποτέλεσμα πολιτικών ευθυνών διότι όλοι μας γνωρίζουμε ότι όλα αυτά τα χρόνια, τις εκκλήσεις και τις προτροπές των εργαζομένων ότι υπάρχει θέμα ασφάλειας. Έλεγαν οι εργαζόμενοι, τους οποίους κάποια στιγμή πρέπει να αρχίσουμε να τους ακούμε, ότι θα προκληθεί ατύχημα και τότε θα κλαίτε με κροκοδείλια δάκρυα. Δεν υπήρχε τέτοιο θέμα επί ΠΑΣΟΚ», σημείωσε με τη σειρά του.

«Αυτή η κυβέρνηση και μία βδομάδα πριν το ατύχημα ο πρώην υπουργός έλεγε ότι είναι ντροπή να μιλάτε για την ασφάλεια των τρένων. Και έρχεται και ο υπουργός Ανάπτυξης και λέει ότι δεν ήθελε να πει ότι υπάρχει θέμα ασφάλειας στα τρένα, γιατί ο κόσμος δεν θα έμπαινε στα τρένα. Αυτή είναι μία πραγματικότητα που περιγράφει την πολιτική ευθύνη της κυβέρνησης», πρόσθεσε ο κ. Καρχιμάκης.

Θα είναι ασφαλή τα τρένα τώρα που θα επανεκκινήσουν;

Ο κ. Βορίδης απάντησε πως, «ο κ. Γεραπετρίτης έχει πει ότι θα λειτουργήσουν με συγκεκριμένους όρους, οι οποίοι θα καταστήσουν ασφαλή την λειτουργία των τρένων και θα ενισχύσουν την εμπιστοσύνη. Το σύστημα τηλεδιοίκησης στον σταθμό, είχε παραλειφθεί και λειτουργούσε. Προκύπτει ότι μπορούσε στο συγκεκριμένο κομμάτι να υπάρχει ψηφιακή χάραξη της πορείας των τρένων. Το συγκεκριμένο έγγραφο έχει υπάρξει σειρά σφραγίδων από την επιτροπή παραλαβών, ο τίτλος του είναι «φωτοσημάνσεις κι τηλεδιοίκηση» και παραλαβή για το συγκεκριμένο τμήμα. Είναι ανθρώπινο λάθος 100%, αυτό δεν αμφισβητείται, προφανώς υπάρχει εγκληματική αμέλεια. Άλλο όμως είναι και το κομμάτι των συστημικών θεμάτων που υπάρχουν και που πρέπει να διερευνηθούν. Αυτό όμως δεν αναιρεί το γεγονός του ανθρώπινου σφάλματος».

«Εάν υπάρχει η δυνατότητα να μπει στο σύστημα αυτή η διαδρομή, που υπάρχει ως δυνατότητα, εάν στον πίνακα μπορείς να δεις στον πίνακα την πορεία των τρένων, και δεν το κάνει, το γεγονός αυτό επιτείνει την εγκληματική αμέλεια του συγκεκριμένου, χωρίς να αναιρεί το ζήτημα του ελέγχου για το πώς πήγε σε αυτή τη θέση ο σταθμάρχης», συνέχισε.

«Μιλάτε, σαν να μιλάτε για τα τρενάκια των παιδιών μας. Τίποτα δεν λειτούργησε και επιμένετε στην λογική του ανθρώπινου λάθους», σχολίασε ο κ. Βούτσης,


Πηγή