Είναι αυτές οι φορές, που βλέπεις κάποιον, είσαι σίγουρος/η πως κάπου τον έχεις ξαναδεί, μιας και σου είναι τόσο οικείο το πρόσωπό του, αλλά δεν θυμάσαι πού. Κάπως έτσι συμβαίνει και με την περίπτωση του Βελισσάριου Κοντογιάννη, του ηθοποιού που έκανε τη δική του -ανορθόδοξη μεν, πετυχημένη δε- καριέρα στον ελληνικό κινηματογράφο.

Και είναι ο άνθρωπος που αποτελεί το συνδετικό κρίκο ανάμεσα σε μεγάλες κινηματογραφικές επιτυχίες της Finos Film. Αλήθεια, έχετε σκεφτεί ποιο είναι το κοινό που έχει η ταινία ο «Θησαυρός του μακαρίτη» με εκείνη «Υπάρχει και φιλότιμο»; Η απάντηση βρίσκεται σε ένα… κάδρο!

Ο «Χαράλαμπος» που έμελλε να λάμψει ως ασπρόμαυρη φωτογραφία

Ήταν τον Οκτώβριο του 1959, όταν στις κινηματογραφικές αίθουσες βγήκε η ταινία «Ο θησαυρός του μακαρίτη» με πρωταγωνιστικό δίδυμο την Γεωργία Βασιλειάδου και τον Βασίλη Αυλωνίτη. Σημείωσε εισπρακτική επιτυχία, κόβοντας 54.899 εισιτήρια, ενώ μέχρι και σήμερα είναι από τις αγαπημένες του κοινού.

Και μπορεί στην ταινία να μην τον είδαμε «ζωντανό», όμως, ο δήθεν θησαυρός του μακαρίτη Χαράλαμπου και οι φορές που τον μνημόνευε η Βασιλειάδου στην ταινία, ήταν αρκετά για να τον συγκαταλέξουν στους πρωταγωνιστές. Ήταν βέβαια και το κάδρο του μακαρίτη με το τσιγκελωτό μουστάκι, μπροστά από το οποίο υπήρξαν κάμποσες σκηνές. Οπότε, ο «Χαράλαμπος» έγινε αυτομάτως στη συνείδηση των θεατών μία γνώριμη φιγούρα.

 Η καριέρα ως… κάδρο

Ο «Θησαυρός του μακαρίτη» στάθηκε… γούρικος για τον Βελισσάριο Κοντογιάννη. Και η συμμετοχή του ως… κάδρο, άνοιξε το δρόμο και για άλλες, παρόμοιου ρόλου. Έτσι, οι πιο παρατηρητικοί θα τον θυμηθούν και σε άλλες παραγωγές του Φίνου. Άλλωστε, οι ρόλοι του κάδρου κάθε φορά ήταν και διαφορετικοί.

Στην ταινία, «Η κυρία του κυρίου» είναι ο θείος Κωστής της Εύας (Γκέλυ Μαυροπούλου), η οποία τον παρουσιάζει στον σύζυγό της Μηνά (Ντίνος Ηλιόπουλος) ως τον σωτήρα τον οποίο κληρονόμησε, θέλοντας έτσι να καλύψει τις οικονομικές της απάτες. Μάλιστα κι εδώ ο Κοντογιάννης με το χαρακτηριστικό τσιγκελωτό μουστάκι έχει τα δικά του πλάνα, ενώ και πάλι είναι μακαρίτης.

Ο ρόλος του μακαρίτη στο κάδρο συνεχίζεται και σε άλλες ταινίες της Finos Film. Έτσι, το 1965 τον βλέπουμε ξανά κρεμασμένο στον τοίχο, στην ταινία «Υπάρχει και φιλότιμο» ως πατέρα του Ανδρέα Μαυρογιαλούρου (Λάμπρος Κωνσταντάρας), ο οποίος έχει φύγει από τη ζωή.

Υπήρξαν βέβαια και δύο ταινίες στις οποίες δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο ρόλο, αλλά το διάσημο, πλέον, κάδρο του χρησιμεύει ως ντεκόρ στο σκηνικό. Έτσι, τον βλέπουμε στην ταινία «Η Μαρίνα, ο Κλέαρχος και ο κοντός» κρεμασμένο στον τοίχο του μαγαζιού που διατηρεί ο Νίκος Ρίζος, αλλά και στην ταινία «Ο εχθρός του λαού» με το Νίκο Κούρκουλο στο γραφείο του δημάρχου.

Το «μυστικό» της Finos

Ο Βελισσάριος Κοντογιάννης εμφανίσθηκε συνολικά σε 7 ταινίας της κινηματογραφικής εταιρίας ως κάδρο. Και δεν άργησε να δημιουργηθεί το μυστήριο για το ποιος είναι στην πραγματικότητα ο άνδρας με το τσιγκελωτό μουστάκι. Ακόμη, και αν είναι υπαρκτό πρόσωπο απορούσαν πολλοί.

Και το μυστήριο λύθηκε από την ίδια την Finos, που εξήγησε ότι πρόκειται για τον ηθοποιό Βελισσάριο Κοντογιάννη, ο οποίος χρησιμοποιήθηκε από την εταιρεία ως ντεκόρ. Μάλιστα, λεγόταν πως το πορτρέτο του βρισκόταν – για άγνωστο λόγο – στην αποθήκη της Finos και πως ήταν ιδέα του σκηνογράφου της εταιρείας παραγωγής, Μάρκου Ζέρβα να το χρησιμοποιούν ως κάδρο σε ταινίες του ίδιου. Βέβαια, το μόνο που άλλαζε κάθε φορά, ήταν η κορνίζα.

Βέβαια, ο ηθοποιός είχε υποδυθεί και «ζωντανούς» ρόλους, όπως για παράδειγμα στην ταινία «Ο ατσίδας», όπου υποδυόταν τον πατέρα της Μάρθας Καραγιάννη. Συνολικά, ο Βελισσάριος Κοντογιάννης εμφανίσθηκε είτε ως ρόλος είτε ως… κάδρο σε εφτά ταινίες της Finos Film. Και πολλοί ήταν εκείνοι που τον αποκαλούσαν «ο άνθρωπος του Φίνου».

Πηγή