Οι ειδικοί εκτιμούν πως πολλές μικρότερες εταιρείες δεν θα μπορέσουν να αντέξουν το πλήγμα από την απώλεια κύκλου εργασιών που συνεπάγονται το «πάγωμα» της κρουαζιέρας και η συρρίκνωση της ζήτησης.

Την αναστολή των προγραμματισμένων δρομολογίων κρουαζιέρας από τον Πειραιά έως και τα μέσα Μαΐου αποφάσισαν, σύμφωνα με πληροφορίες, τόσο η Celestyal Cruises όσο και η Viking.

Σε αντίστοιχες αποφάσεις αναμένεται να προβούν τουλάχιστον τρεις ακόμα εταιρείες. Οι δύο πρώτες φέρονται να έχουν ενημερώσει σχετικά τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, ενώ άγνωστο παραμένει επί του παρόντος πώς θα χειριστούν το ζήτημα πολλοί μεγάλοι όμιλοι, όπως η Norwegian, που πρόσφατα αποφάσισε την ενίσχυση της παρουσίας της στο Αιγαίο. Τα αυξημένα μέτρα που έλαβε η ελληνική κυβέρνηση και η απαγόρευση των πτήσεων από και προς τις ΗΠΑ που αποφάσισε ο Λευκός Οίκος αποτέλεσαν τη θρυαλλίδα για την παύση των δρομολογίων τους.

Στην πραγματικότητα, όμως, ήδη η ζήτηση είχε επηρεασθεί σημαντικά και οι ακυρώσεις κρατήσεων είχαν αρχίσει. Τα αλλεπάλληλα κρούσματα επί κρουαζιερόπλοιων διεθνώς και οι σχετικές οδηγίες αποφυγής τέτοιων ταξιδιών προς τις μεγάλες ηλικίες από κυβερνήσεις, μεταξύ των οποίων και η αμερικανική, έχουν δράσει συντριπτικά για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.

Με βάση το αναρτημένο πρόγραμμα του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, του Πειραιά, από σήμερα έως τις αρχές Μαΐου είναι προγραμματισμένες 144 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων. Στην αγορά αναμένεται ο αριθμός αυτός να μειωθεί δραματικά τις επόμενες ημέρες, καθώς η αναστολή των πλόων θα αποφασιστεί και από άλλες εταιρείες.

Η κρουαζιέρα έχει ενοχοποιηθεί από τις πρώτες μέρες του ξεσπάσματος της επιδημίας στην Κίνα για εκατοντάδες επιμολύνσεις επιβατών ανά τον πλανήτη, εξαιτίας των κλειστών χώρων των πλοίων και της μεγάλης συγκέντρωσης ατόμων σε αυτούς. Η χειρότερη περίπτωση της επιδημίας μέχρι στιγμής στη θάλασσα έλαβε χώρα στις αρχές της κρίσης, στο «Diamond Princess» της Carnival, που μπήκε σε καραντίνα στην Ιαπωνία για τρεις εβδομάδες, καθώς περισσότεροι από 700 επιβάτες μολύνθηκαν και τέσσερις πέθαναν.

Οι επιπτώσεις στις επιχειρήσεις του κλάδου αναμένεται να είναι συντριπτικές. Με βάση τις αποτιμήσεις των χρηματοοικονομικών παραγωγών επί των τίτλων χρέους των τριών μεγαλύτερων ομίλων του κλάδου, η πιθανότητα μιας επιλεκτικής χρεοκοπίας είναι μεγαλύτερη του 20%.

Οι ειδικοί εκτιμούν πως πολλές μικρότερες εταιρείες δεν θα μπορέσουν να αντέξουν το πλήγμα από την απώλεια κύκλου εργασιών που συνεπάγονται το «πάγωμα» της κρουαζιέρας και η συρρίκνωση της ζήτησης. Η Carnival Corp, η Royal Caribbean Cruises και η Norwegian Cruise Line Holdings αναμένουν να χάσουν συνολικά 555 εκατομμύρια δολάρια από τα κέρδη του 2020 ως αποτέλεσμα του ιού. Στο μεταξύ, χθες στο υπουργείο Ναυτιλίας πραγματοποιήθηκε σύσκεψη με αντικείμενο τη διαχείριση του ζητήματος των αφίξεων από την Ιταλία στην Πάτρα και στην Ηγουμενίτσα. Στο τραπέζι ακούστηκαν απόψεις ακόμα και για κλείσιμο των λιμανιών για τους επιβάτες εξαιτίας της υψηλής επιμόλυνσης του ιταλικού πληθυσμού. Ομως, καθώς τα δύο λιμάνια αποτελούν κυριολεκτικά κομβικές εμπορικές πύλες για τα φορτηγά που ταξιδεύουν από και προς την Ευρώπη για τον εφοδιασμό της χώρας αλλά και για τις εξαγωγές της, προκρίνονται περιορισμοί και αυστηροποίηση των ελέγχων στους επιβάτες, ώστε να μπορέσει να συνεχισθεί το εμπόριο. Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Ναυτιλίας συνεργάζεται συνεχώς με όλες τις αρμόδιες αρχές και υπηρεσίες για να «σφραγίσει» τα λιμάνια έναντι του κορωνοϊού, αναφέρουν χαρακτηριστικά πηγές της Ακτής Βασιλειάδη.

kathimerini.gr