Τουλάχιστον 10 σημαντικές παρεμβάσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση αργά χθες το απόγευμα.
Μαθητές σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια θα εγκαινιάσουν από την επόμενη χρονιά τις αλλαγές στα σχολεία, όμως οι φετινοί επιτυχόντες στις πανελλαδικές εξετάσεις θα είναι αυτοί που θα «δοκιμάσουν» το νέο σύστημα μετεγγραφών που φέρνει η πολιτική ηγεσία.
Το νομοσχέδιο αλλάζει τα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια, ενισχύοντας στη μοριοδότηση ορισμένες κοινωνικές ομάδες όπως οι τρίτεκνοι, οι πολύτεκνοι και οι ορφανοί, ενώ παράλληλα εισάγει δύο νέες καινοτομίες:
– Τη βάση μετεγγραφής, η οποία ορίζεται στα 2.750 μόρια. Ο φοιτητής για να μπορέσει να λάβει τη μετεγγραφή δεν πρέπει να πληροί μόνο τα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια, αλλά να έχει λάβει και μία βαθμολογία που βρίσκεται κοντά στη βάση εισαγωγής της σχολής που θέλει να εισαχθεί. Για παράδειγμα, με βάση τις περσινές βάσεις, η σχολή των Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ έχει βάση 18.014 μόρια. Αν κάποιος φοιτητής που έχει εισαχθεί στη Μηχανολόγων Μηχανικών Δυτικής Μακεδονίας με βάση εισαγωγής 14.736 μόρια, θα πρέπει να έχει επιτύχει μέσο όρο 15.264 μόρια και πάνω για να λάβει μετεγγραφή στο ΕΜΠ. Η βάση μετεγγραφής στοχεύει στην εξάλειψη των θλιβερών φαινομένων όπου φοιτητές με βαθμούς κάτω από τη βάση πετύχαιναν μετεγγραφή σε υψηλόβαθμα τμήματα των κεντρικών πανεπιστημίων.
– Β’ κύκλος μετεγγραφών: Στο πλαίσιο του εξορθολογισμού των μετεγγραφών, το υπουργείο Παιδείας δίνει τη δυνατότητα σε έναν φοιτητή, εφόσον δεν «πιάνει» τη βάση μετεγγραφής, να δηλώσει κάποιο άλλο τμήμα παρεμφερούς αντικειμένου. Ο υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Διγαλάκης ανέφερε το παράδειγμα ενός φοιτητή που θέλει να μετεγγραφεί στην Πληροφορική του ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη. Εφόσον δεν πληροί τα ακαδημαϊκά κριτήρια, μπορεί να δηλώσει το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής στο Διεθνές Πανεπιστήμιο. Οι νέες αντιστοιχίες θα περιλαμβάνονται σε υπουργική απόφαση και στόχο έχουν να δώσουν διέξοδο σε φοιτητές που δεν μπορούν να φοιτήσουν σε άλλη πόλη πέραν της μόνιμης κατοικίας τους.
Οι αλλαγές στα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια:
– 6 μόρια, εάν το κατά κεφαλήν εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ ( αντί για εισόδημα που δεν υπερβαίνει τα 3.000 ευρώ)
– 4 μόρια, εάν το κατά κεφαλήν εισόδημα κυμαίνεται από 2.000,01 έως και 4.000 ευρώ (αντί για εισόδημα 3.000 έως και 6.000 ευρώ)
– 3 μόρια, εάν το κατά κεφαλήν εισόδημα κυμαίνεται από το ποσό των 4.000,01 έως το ποσό των 6.000 (αντί για 6.000 έως και 9.000)
– 2 μόρια, εάν το κατά κεφαλήν εισόδημα κυμαίνεται από το ποσό των 6.000,01 έως το ποσό των 8.000 ευρώ
– 1 μόριο, εάν το κατά κεφαλήν εισόδημα κυμαίνεται από το ποσό των 8.000,01 έως το ποσό των 10.000 ευρώ
– 1,5 μόριο, εάν ο αιτών είναι μέλος τρίτεκνης οικογένειας, προσαυξανόμενο κατά ήμισυ (0,5) μόριο για κάθε άγαμο τέκνο κάτω των 25 ετών της οικογένειας πλην του αιτούντος (αντί για 1 μόριο)
– 2 μόρια, εάν ο αιτών είναι μέλος πολύτεκνης οικογένειας, προσαυξανόμενα κατά ήμισυ (0,5) μόριο για κάθε άγαμο τέκνο κάτω των 25 ετών της οικογένειας πλην του αιτούντος
– 2 μόρια, εάν ο αιτών είναι ορφανός από τον ένα γονέα και 5 μόρια εάν είναι ορφανός και από τους δύο γονείς (αντί 1 μορίου)
– 1 μόριο, εάν ο αιτών είναι τέκνο άγαμης μητέρας
– 1 μόριο για κάθε μέλος της οικογένειας του αιτούντος (γονέα, τέκνο, αδελφό/ή ή σύζυγο) το οποίο έχει αναπηρία 67% και άνω, πιστοποιούμενης από το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ).
Προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις και Τράπεζα Θεμάτων
Ενα ακόμα «νέο» Λύκειο και επαναφορά όσων κατήργησε η προηγούμενη ηγεσία επί ΣΥΡΙΖΑ στις Πανελλαδικές περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις αυστηροποιούνται, τα εξεταζόμενα μαθήματα στις ενδοσχολικές εξετάσεις αυξάνονται και η Τράπεζα Θεμάτων επιστρέφει με στόχο την ενίσχυση του ρόλου του Λυκείου.
Η πλειονότητα των αλλαγών θα ισχύσει από τη νέα σχολική χρονιά σε Γυμνάσια και Λύκεια, όπως και στις Πανελλαδικές του 2021, που αφορούν τους μαθητές που φέτος φοιτούν στη Β’ Λυκείου.
Οσον αφορά τις φετινές Πανελλαδικές, αν και ακόμα οι υποψήφιοι βρίσκονται εν αναμονή των ανακοινώσεων για την ημερομηνία διεξαγωγής τους, η υπουργός Παιδείας ξεκαθάρισε ότι δεν θα υπάρξει μείωση εισακτέων (σ.σ.: με μικρές αυξομειώσεις) για τους μαθητές που φοιτούν στην Γ’ Λυκείου. Αν και η συγκεκριμένη ενέργεια βρισκόταν στον προγραμματισμό του υπουργείου, η υπουργός Νίκη Κεραμέως ξεκαθάρισε ότι λόγω της πανδημίας η ηγεσία δεν θα προχωρήσει σε καμία αιφνιδιαστική κίνηση για τους μαθητές που ήδη πλήττονται από τις συνέπειες του κορονοϊού.
Πανελλαδικές
Το νέο σύστημα Πανελλαδικών που εγκαινιάζεται φέτος από τους υποψηφίους της Γ’ Λυκείου δεν φαίνεται να μακροημερεύει, με την πολιτική ηγεσία να προχωράει σταδιακά σε αλλαγές ήδη από την επόμενη χρονιά:
-Οι συντελεστές βαρύτητας στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα επανέρχονται στον υπολογισμό μορίων με στόχο να αποφευχθούν τα κακώς κείμενα της απαλοιφής τους από την προηγούμενη κυβέρνηση και να ευθυγραμμιστούν οι εξετάσεις με το ειδικότερο αντικείμενο κάθε πανεπιστημιακού τμήματος.
-Παράλληλα, το υπουργείο προχωράει στη συγχώνευση δύο Ομάδων Προσανατολισμού, Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας μειώνοντάς τες από τέσσερις σε τρεις. Σε πρώτη φάση, η ενέργεια αυτή στοχεύει στον εξορθολογισμό των τμημάτων στα σχολεία, καθώς οι δύο ομάδες μοιράζονται κοινά πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Στην Γ’ Λυκείου, οι μαθητές θα πρέπει να αποφασίσουν αν θα εξεταστούν στα Μαθηματικά ή στη Βιολογία.
-Τέλος, για τις Πανελλαδικές του 2022, δηλαδή για όσους θα φοιτήσουν από τον Σεπτέμβρη στη Β’ Λυκείου, τα Λατινικά επιστρέφουν στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, με το μάθημα της Κοινωνιολογίας να «επιβιώνει» μόνο για δύο χρόνια ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα. Σύμφωνα με το σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας, η Κοινωνιολογία θα συνεχίσει να διδάσκεται στην Α’ Λυκείου στη Γενική Παιδεία. Σύμφωνα με την υπουργό, το μάθημα των Λατινικών κρίνεται πιο παιδαγωγική επιλογή όσον αφορά τις επιλογές που ανοίγονται για τους μαθητές.
Νέο Λύκειο
Κομβικές αλλαγές έρχονται στο Λύκειο από την επόμενη σχολική χρονιά, με την προαγωγή να αυστηροποιείται και την εξεταστική διαδικασία να επιμηκύνεται. Παράλληλα, η Ερευνητική Εργασία επιστρέφει στην αξιολόγηση των μαθητών.
«Βάση του 10»: Οπως είχε αποκαλύψει από τις 11 Απριλίου ο «Ε.Τ.», η βάση του 10 ξεκινάει από τις ενδοσχολικές εξετάσεις. Μέχρι φέτος, οι μαθητές μπορούσαν να πετύχουν την προαγωγή τους και τη λήψη του απολυτηρίου με βαθμό 9,5. Ο βαθμός αυτός πλέον στρογγυλοποιείται προς τα πάνω και πλέον μόνο με μέσο όρο το 10 οι μαθητές θα μπορούν να περάσουν στην επόμενη τάξη ή να λάβουν το απολυτήριό τους.
«Κόντρα μάθημα»: Η Γενική Παιδεία επιστρέφει στην Γ’ Λυκείου, με τους μαθητές πλέον να διδάσκονται ένα μάθημα επιπλέον, το οποίο αφορά το αντίθετο επιστημονικό πεδίο από αυτό που έχουν επιλέξει να διδαχθούν. Η Ιστορία και τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας επανέρχονται για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου. Οσοι έχουν επιλέξει να ακολουθήσουν θεωρητική κατεύθυνση, υποχρεωτικά θα διδάσκονται Μαθηματικά Γενικής Παιδείας και όσοι έχουν επιλέξει Θετική κατεύθυνση θα διδάσκονται Ιστορία. Μάλιστα, για την απόλυση από το Λύκειο, αυτά τα δύο μαθήματα θα εξετάζονται.
Αύξηση των εξεταζόμενων ενδοσχολικά μαθημάτων: Η πολιτική ηγεσία ανεβάζει τον πήχυ στις ενδοσχολικές εξετάσεις αυξάνοντας τον αριθμό των μαθημάτων που θα εξετάζονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Μέχρι φέτος οι μαθητές στην Α’ Λυκείου εξετάζονταν σε 8 μαθήματα, στη Β’ Λυκείου σε 6 μαθήματα και στην Γ’ Λυκείου σε 4. Η πολιτική ηγεσία αυξάνει κατά ένα μάθημα σε Β’ και Γ’ Λυκείου (7 και 5 αντίστοιχα) για τους μαθητές της επόμενης σχολικής χρονιάς.
Μείωση των ωρών διδασκαλίας στην Γ’ Λυκείου: Τέλος για τα «7ωρα» στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα στην τελευταία τάξη του Λυκείου. Με την εισαγωγή του μαθήματος Γενικής Παιδείας (Ιστορία ή Μαθηματικά) μειώνονται παράλληλα οι ώρες διδασκαλίας στα τέσσερα μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικώς. Συγκεκριμένα, ανάλογα με την Ομάδα Προσανατολισμού, τα μαθήματα θα διδάσκονται κατά 6 ή 5 ώρες ανά εβδομάδα. Για παράδειγμα, στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών τα Μαθηματικά και η Φυσική θα διδάσκονται 6 ώρες την εβδομάδα και η Χημεία 5 ώρες την εβδομάδα.
Τράπεζα Θεμάτων: Η διαδικασία αξιολόγησης αλλάζει σταδιακά στο Λύκειο με την επιστροφή της Τράπεζας Θεμάτων από την Α’ Λυκείου. Σταδιακά η Τράπεζα θα επεκταθεί και στις υπόλοιπες τάξεις. Η Τράπεζα θα περιλαμβάνει σειρά εξεταζόμενων θεμάτων τα οποία θα κατηγοριοποιούνται σε δύο επίπεδα, ανά βαθμό δυσκολίας, ώστε να τα συμβουλεύονται οι μαθητές και να εξασκούνται, και στις ενδοσχολικές εξετάσεις θα επιλέγονται υποχρεωτικά δύο θέματα από αυτήν
Ερευνητική Εργασία: Μία προσπάθεια που είχε επιχειρηθεί και κατά το παρελθόν επιστρέφει για να προσφέρει μια διαφορετική διαδικασία στην αξιολόγηση των μαθητών. Η Ερευνητική Εργασία επιστρέφει σε πρώτη φάση στα μαθήματα της Πολιτικής Παιδείας και της Πληροφορικής και θα αφορά το 50% του βαθμού για το β’ τετράμηνο.
ΤΙ ΘΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
Αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα
Την ίδια φιλοσοφία ακολουθεί η πολιτική ηγεσία και για το Γυμνάσιο, όπου η αύξηση στα εξεταζόμενα μαθήματα είναι αρκετά μεγαλύτερη, δυσκολεύει η προαγωγή και γίνεται μια πρώτη εισαγωγή της δημιουργικής εργασίας για τους μαθητές.
Επτά μαθήματα στις ενδοσχολικές: Το 2016 έγινε μια τεράστια περικοπή των ενδοσχολικά εξεταζόμενων μαθημάτων, τα οποία μειώθηκαν πάνω από 50%. Τα μόλις 4 μαθήματα στα οποία εξετάζονται μέχρι και φέτος οι μαθητές του Γυμνασίου αυξάνονται σε 7, ανάμεσά τους το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών και τα Αγγλικά. Οπως σημείωσε η υπουργός Παιδείας, οι μαθητές τείνουν να εστιάζουν περισσότερο στα μαθήματα στα οποία καλούνται να εξεταστούν στο τέλος της χρονιάς, και γι’ αυτόν το λόγο ελήφθη η εν λόγω απόφαση.
«Βάση» του 10: Η προαγωγή και η απόλυση στο Γυμνάσιο θα γίνεται από την επόμενη σχολική χρονιά με μέσο όρο 10 στα μαθήματα ή με μέσο όρο 13 εφόσον ο μαθητής έχει σε τέσσερα μαθήματα βαθμό κάτω από τη βάση.
Εργασία: Η εισαγωγή στη δημιουργική συνθετική εργασία ξεκινάει από το Γυμνάσιο, με τους μαθητές να εξοικειώνονται πριν ξεκινήσουν τις Ερευνητικές Εργασίες στο Λύκειο.
Τέλος οι διπλές προαγωγικές εξετάσεις το καλοκαίρι: «Δώρον άδωρον» κρίθηκε από το υπουργείο η δυνατότητα που δινόταν μέχρι πρότινος στους μαθητές να εξετάζονται δύο φορές πριν από τη λήξη της σχολικής χρονιάς στα μαθήματα που απέτυχαν να βαθμολογηθούν πάνω από τη βάση. Οι προαγωγικές θα δίνονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς και οι μαθητές εφόσον δεν έχουν λάβει τον απαραίτητο βαθμό για την προαγωγή τους θα εξετάζονται πάλι τον Σεπτέμβρη. Η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά τόσο το Λύκειο όσο και το Γυμνάσιο.
Αποβολές, διαγωγή και Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης:
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει κι άλλες αλλαγές που αφορούν τα σχολεία, καθώς και βελτιωτικές ρυθμίσεις σε θέματα που προέκυψαν τους προηγούμενους μήνες όπως φαινόμενα bullying και παιδαγωγικά μέτρα για τους μαθητές.
Αποβολές: Οσον αφορά τα παιδαγωγικά μέτρα που αφορούν ανάρμοστες συμπεριφορές μαθητών ή παραβατική συμπεριφορά, επανέρχονται οι 3ήμερες, 4ήμερες και 5ημερες αποβολές. Μέχρι πρότινος ίσχυαν μόνο οι 2ήμερες αποβολές. Εφόσον το σχολείο έχει εξαντλήσει όλες τις παραπάνω επιλογές, τυχόν απομάκρυνση του μαθητή από το σχολικό περιβάλλον αποφασίζεται από το Σύλλογο Διδασκόντων με σύμφωνη γνώμη του υπευθύνου Παιδαγωγικής Ευθύνης Συντονιστή Εκπαιδευτικού Εργου (ΚΕΣΥ).
Διαγωγή: Επανέρχεται η αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών για τους μαθητές, η οποία είχε καταργηθεί πριν από λίγα χρόνια.
Εκπαιδευτικός Εμπιστοσύνης: Στο πλαίσιο ενεργειών για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε τη θεσμοθέτηση του Εκπαιδευτικού Εμπιστοσύνης. Πρόκειται για έναν εκπαιδευτικό που αναλαμβάνει αρμοδιότητες παροχής συμβουλών και παιδαγωγικής υποστήριξης προς μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, με στόχο τη διαχείριση ειδικών καταστάσεων, όπως κρούσματα ενδοσχολικής βίας.
ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΠΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
Αντιδράσεις για λάθος timing
Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες έχουν ήδη αντιδράσει για το νομοσχέδιο κατηγορώντας την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως για την επιλογή της να φέρει αλλαγές εν μέσω πανδημίας. Η υπουργός υπεραμύνθηκε υποστηρίζοντας ότι πρέπει να υπάρχει συνέχεια στο εκπαιδευτικό έργο, όμως ήδη οι «διαρροές» σχετικά με το περιεχόμενο του υπουργείου έχουν προκαλέσει «γκρίνιες». Ειδικότερα, η εισαγωγή της Τράπεζας Θεμάτων που στο παρελθόν είχε εφαρμοστεί προκαλώντας πολλά προβλήματα στην ομαλή λειτουργία των εξετάσεων έχει προκαλέσει ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής της, με ορισμένους εκπαιδευτικούς να κάνουν λόγο για «μίνι Πανελλαδικές» στο Λύκειο εφόσον τα θέματα της Τράπεζας περιλαμβάνονται στο τελικό διαγώνισμα μετά από κλήρωση. Πάντως, και η αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων στις ενδοσχολικές έχει προκαλέσει δυσαρέσκεια, με τους επικριτές να κάνουν λόγο για περαιτέρω επιβάρυνση των μαθητών.
Ηδη η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας ζήτησαν την απόσυρση του νομοσχεδίου καταγγέλλοντας ότι με την Τράπεζα Θεμάτων μεταμορφώνεται σε εξεταστικό κέντρο το σχολείο.
Αγγλικά από το νήπιο και αξιολόγηση των σχολείων
Το ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού αναμορφώνεται με εισαγωγή νέων θεματικών έχοντας στόχο να αναπτύξει ψηφιακές και ήπιες δεξιότητες στους μαθητές και να αναβαθμίσει τον τρόπο διδασκαλίας σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που είναι αρκετά «γερασμένο». Οπως υπενθύμισε η υπουργός Παιδείας, τα προγράμματα σπουδών έχουν να ανανεωθούν σχεδόν 20 χρόνια για Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια (από το 2003), ενώ για τα Λύκεια από το 1998.
Ρομποτική, επαγγελματικός προσανατολισμός, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, οδική ασφάλεια και νεανική επιχειρηματικότητα είναι μερικές από τις θεματικές οι οποίες θα εισαχθούν πιλοτικά από τον Σεπτέμβρη σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια στο πλαίσιο τεσσάρων πυλώνων που αφορούν το Ευ ζην, το Περιβάλλον, την Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη καθώς και τη Δημιουργική σκέψη και Πρωτοβουλία.
Με Υπουργική Απόφαση, όπως ορίζει το νομοσχέδιο, το υπουργείο Παιδείας θα ορίσει τις σχολικές μονάδες αλλά και τη διάρκεια διδασκαλίας των νέων θεματικών. Στο τέλος της σχολικής χρονιάς το πρόγραμμα θα αξιολογηθεί και το ΙΕΠ θα γνωμοδοτήσει για την καθολική εφαρμογή τους στα σχολεία.
Ξένη γλώσσα
Πιλοτικά το υπουργείο Παιδείας θα εισαγάγει και την εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στα Νηπιαγωγεία μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, μία εκπαιδευτικός Αγγλικών σε συνεργασία με τη νηπιαγωγό θα διδάσκουν την ξένη γλώσσα στους μικρούς μαθητές. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα σχολεία που θα επιλεγούν θα γνωστοποιηθούν σε επερχόμενη Υπουργική Απόφαση.
Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας επενδύει στην εκπαίδευση της Αγγλικής Γλώσσας και στο Δημοτικό, όπου αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας.
Για τις νέες θεματικές, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει επιμόρφωση σε δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς ώστε να ανταποκριθούν στη διδασκαλία των άγνωστων νέων αντικειμένων. Οι επιμορφώσεις θα γίνουν σε μεγάλο βαθμό εξ αποστάσεως αλλά και διά ζώσης.
Αλλαγή εισαγωγής στα πρότυπα
Από την επόμενη χρονιά το υπουργείο Παιδείας στοχεύει στη λειτουργία 24 πρότυπων και 38 πειραματικών σχολείων ενώ αλλάζει και η διαδικασία της εισαγωγής των μαθητών.
Για το επόμενο σχολικό έτος 2020-2021 η εισαγωγή στην Α’ Γυμνασίου στα Πρότυπα θα γίνουν με εξετάσεις. Τις επόμενες χρονιές, θα γίνονται εξετάσεις για κάθε σχολική βαθμίδα.
Αντιθέτως, στα πειραματικά σχολεία η εισαγωγή θα γίνεται με κλήρωση τόσο κατά την εισαγωγή όσο και μεταξύ των βαθμίδων, καθώς το υπουργείο Παιδείας επιθυμεί να διατηρηθεί το τυχαίο δείγμα μαθητών.
Εντός του 2020 θα υπάρξει ανοιχτή πρόσκληση προς δημόσια σχολεία για τη μετατροπή τους σε Πρότυπα και Πειραματικά ώστε να αυξηθεί ο αριθμός τους σταδιακά.
Εκπαιδευτικοί
Προετοιμασία για το μεγάλο στοίχημα του Σεπτεμβρίου που περιλαμβάνει την κάλυψη των κενών στα σχολεία κάνει το υπουργείο Παιδείας στο εν λόγω νομοσχέδιο. Το υπουργείο προωθεί ρύθμιση για την κάλυψη των κενών με προτεραιότητα την Γ’ Λυκείου και στη συνέχεια των υπόλοιπων τάξεων, ώστε να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων. Παράλληλα, μεταθέτει την ημερομηνία της ειδικής πρόσκλησης για την κάλυψη θέσεων που γίνεται τον Νοέμβριο για τον Οκτώβριο ώστε να γίνουν πιο άμεσα οι καλύψεις των κενών.
Για τους εκπαιδευτικούς που δεν εμφανιστούν στα σχολεία των περιοχών τους προβλέπεται διετής αποκλεισμός, ενώ όσοι τοποθετούνται σε δυσπρόσιτα σχολεία λαμβάνουν διπλή μοριοδότηση. Πρόκειται για κίνητρα που προωθεί η πολιτική ηγεσία με στόχο να μην επαναληφθούν τα φετινά φαινόμενα, όπου, παρά την άμεση τοποθέτηση τους από το υπουργείο, εκατοντάδες εκπαιδευτικοί δεν εμφανίστηκαν στη θέση τους, με αποτέλεσμα να καταγράφονται χιλιάδες ελλείψεις στα σχολεία.
Τέλος, η πολιτική ηγεσία προβλέπει να μειώσει το «πάγωμα» των πινάκων των αναπληρωτών από τρία σε δύο χρόνια, ώστε να γίνεται πιο γρήγορα η προσμέτρηση των προσόντων τους (ακαδημαϊκών, προϋπηρεσίας και κοινωνικών κριτηρίων).
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται και η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, η οποία δεν περιορίζεται στην εσωτερική (μόνο από διευθυντές και σύλλογο διδασκόντων), αλλά και στην εξωτερική.
Η σχολική μονάδα θα συνεδριάσει ανά τακτά χρονικά διαστήματα (ανά δύο μήνες) και θα θέτει στόχους. Ο διευθυντής και οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούν το έργο τους αλλά θα υπάρχει και εξωτερική αξιολόγηση από την ΑΔΙΠΠΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή για την αξιολόγηση των σχολείων) και το ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής).
Σε ψηφιακή πλατφόρμα θα υπάρχει η ειδική φόρμα αξιολόγησης, ενώ τα στελέχη εκπαίδευσης θα λειτουργούν υποστηρικτικά σε όλη τη διαδικασία. Η αξιολόγηση θα αφορά το σχολείο και τη σχολική ζωή, τις εκπαιδευτικές διαδικασίες και την επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών καθώς και τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα.
Η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας θα ξεκινήσει από την επόμενη σχολική χρονιά, ενώ εντός του 2020 θα συσταθεί επιτροπή για τη σύνταξη Προεδρικού Διατάγματος που θα αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η οποία θα εκκινήσει στις αρχές του 2021.
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος, aftodioikisi.gr