Ο Τζέιμς Μποντ είχε, έχει και πιθανότατα θα έχει και στο μέλλον πολλούς εχθρούς. Μυστηριώδεις προσωπικότητες. Εγκληματικές φυσιογνωμίες. Φθονερά μυαλά. Ανθρώπους του υποκόσμου. Μαφιόζους. Αδίστακτους φονιάδες…
Όσο πιο σκοτεινός ο χαρακτήρας του αντιπάλου του διάσημου υπερπράκτορα τόσο το καλύτερο για την πλοκή της ιστορίας.
Υπάρχει, ωστόσο, και ένας αντίπαλος που πιθανότατα ο Τζέιμς Μποντ δεν είχε υπολογίσει. Δεν το έβλεπε να του έρχεται, που λέει και η νεολαία. Αυτός ο αντίπαλος δεν είχε υπερσύγχρονα όπλα, ούτε εμφάνιζε διάφορα πολύπλοκα γκατζετάκια πολέμου για να εξολοθρεύσει τον γοητευτικό πράκτορα.
Για την ακρίβεια όταν θέλησε να τον πολεμήσει χρησιμοποιούσε… μουσαμάδες! Μπερδευτήκατε; Λογικό. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Για τις ανάγκες των γυρισμάτων της ταινίας «Για τα μάτια σου μόνο», ο Τζέιμς Μποντ που τότε υποδυόταν ο σπουδαίος Ρότζερ Μουρ είχε έρθει και στην Ελλάδα. Εδώ θα γυριζόντουσαν κάποιες από τις πιο έντονες σε ότι αφορά το σασπένς και την αγωνία, σκηνές του έργου.
Κάποια από τα γυρίσματα θα γινόντουσαν στα Μετέωρα. Και εκεί εμφανίζεται ο… εχθρός με τον οποίο σας μπερδέψαμε νωρίτερα.
Στα Μετέωρα οι μοναχοί θεώρησαν πως τα γυρίσματα της ταινίας θα μαγαρίζουν τις Ιερές Μονές και ξεκίνησαν τη δική τους μάχη.
Η Ιερά Μονή Βαρλαάμ στα Μετέωρα
Όσοι είχαν την τύχη κάποια στιγμή να βρεθούν στα Μετέωρα είναι δεδομένο πως έμειναν εκστασιασμένοι να κοιτούν ή καλύτερα να θαυμάζουν τη Μονή Βαρλαάμ η οποία είναι χτισμένη στην κορυφή ενός ψηλού και απότομου βράχου.
Η Μονή δημιουργήθηκε στις αρχές του 16ου αιώνα από δυο αδερφούς, το Νεκτάριο και το Θεοφάνη. Πήρε το όνομα της από τον ασκητή Βαρλαάμ που ήταν ο πρώτος που εγκαταστάθηκε στην κορυφή του βράχου δυο αιώνες νωρίτερα.
Το 1563 κτίστηκε ο επιβλητικός πύργος του βριζονίου, ενώ το 1541 είχε κτιστεί το καθολικό της Μονής που είναι αφιερωμένο στους Αγίους Πάντες. Οι πιο παλιές από τις αγιογραφίες που υπάρχουν στη Μονή Βαρλαάμ χρονολογούνται από το 1548 και δημιουργός τους είναι ο κορυφαίος εκπρόσωπος της μεταβυζαντινής σχολής της βορειοδυτικής Ελλάδας, Φράγκο Κατελάνο.
Σήμερα είναι ένα από τα έξι μοναστήρια που συνεχίζουν να λειτουργούν κανονικά, ενώ από το 1988 έχει συμπεριληφθεί στη λίστα της UNESCO με τα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς!
Δύσκολος αντίπαλος για τον Τζέιμς Μποντ…
«Για τα μάτια σου μόνο»
Από το 1962 μέχρι και σήμερα ο ο θρυλικός πράκτορας 007 των βρετανικών μυστικών υπηρεσιών έχει πρωταγωνιστήσει σε περισσότερες από 25 κινηματογραφικές περιπέτειες. Δύσκολα, όμως, θα μπορούσε να φανταστεί τον αντίπαλο που θα του προέκυπτε το φθινόπωρο του 1980 στη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Για τα μάτια σου μόνο», μέρος των οποίων έγινε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στο Ιόνιο αλλά και στα Μετέωρα.
Όλα ξεκινάνε στα γαλαζοπράσινα νερά του Ιονίου όπου οι κακοί βυθίζουν ένα κατασκοπευτικό σκάφος που είναι γεμάτο με ηλεκτρικά συστήματα παρακολούθησης και όχι μόνο. Σώζεται το σημαντικότερο από τα συστήματα. Ένας εγκέφαλος κωδικοποίησης ο οποίος καταλήγει στα χέρια του «κακού» Κριστάτου.
Ακολουθούν εντυπωσιακές μάχες προκειμένου οι «καλοί» να ανακτήσουν τον εγκέφαλο. Ο Κριστάτος βρίσκει καταφύγιο στα Μετέωρα και συγκεκριμένα στη Μονή Βαρλαάμ. Ο Τζέιμς Μποντ βρίσκεται στα ίχνη του. Τον καταδιώκει και όλες οι πλευρές ετοιμάζονται για την τελική αναμέτρηση με φόντο τα επιβλητικά Μετέωρα.
Και κάπου εκεί η… φάση «στραβώνει»!
Ο ξεσηκωμός των μοναχών
Και εκεί που όλα κυλούσαν ομαλά, ο μυστικός πράκτορας της MI6 βρέθηκε αντιμέτωπος με έναν «εχθρό» που δεν υπολόγιζε. Μπορεί το υπουργείο Πολιτισμού να είχε δώσει τη σχετική άδεια, ωστόσο, οι μοναχοί αντέδρασαν έντονα καθώς όπως έλεγαν η ταινία περιλαμβάνει σκηνές με ληστείες, βία και σεξ και αυτό προσβάλει βάναυσα την ιερότητα των Μετεώρων.
Οι μοναχοί περίμεναν πως η αντίδρασή τους αυτή θα είχε σαν αποτέλεσμα να μην πραγματοποιηθούν τα γυρίσματα. Όταν, όμως, είδαν τα τηλεοπτικά συνεργεία να στήνουν τις κάμερες και να φτιάχνουν τα σκηνικά, κατάλαβαν πως τα γυρίσματα θα γίνουν και έτσι αποφάσισαν να λάβουν πιο… δραστικά μέτρα!
Μπροστάρηδες στον ανένδοτο αγώνα κατά του Τζέιμς Μποντ ήταν τέσσερις μοναχοί οι οποίοι ταμπουρώθηκαν μέσα στο Μοναστήρι, απαγόρευσαν την είσοδο στον οποιονδήποτε και απειλούσαν πως θα κάψουν ζωντανό όποιον επιχειρούσε να πλησιάζει και ιδιαίτερα τον Ρότζερ Μουρ.
Όταν η εταιρεία παραγωγής αποφάσισε να προχωρήσει στη δημιουργία ψεύτικων σκηνικών προκειμένου τα γυρίσματα να συνεχιστούν, οι μοναχοί απείλησαν πως θα τα κάψουν και αυτά.
Επιπλέον, προκειμένου να μην υπάρχει κανένα πλάνο από τα μοναστήρια στην ταινία προσπάθησαν να χαλάσουν τα πλάνα κρεμώντας μουσαμάδες, σεντόνια και σημαίες ενώ άπλωναν τις μπουγάδες με τα εσώρουχα τους στις πλευρές που καταλάβαιναν πως γινόντουσαν τα γυρίσματα.
Ως ύστατο όπλο κατά της ταινίας ο τότε Μητροπολίτης της περιοχής κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά ζητώντας την άμεση διακοπή των γυρισμάτων της ταινίας.
Οι απρόσμενοι σύμμαχοι του Τζέιμς Μποντ
Και εκεί που όλα έδειχναν να στραβώνουν για την παραγωγή, ο Τζέιμς Μποντ απέκτησε έναν ανέλπιστο σύμμαχο που δεν ήταν άλλος από τους κατοίκους της περιοχής οι οποίοι προφανώς και κατέλαβαν πόσο καλή διαφήμιση θα ήταν για τον τόπο τους να υπάρχουν πλάνα των Μετεώρων σε μια ταινία που θα έσπαγε τα ταμεία.
Αλλά δεν ήταν μόνο αυτό. Παραγωγή, τεχνικοί και ηθοποιοί ήταν συνολικά 240 άνθρωποι οι οποίοι θα έμεναν στην ευρύτερη περιοχή για 45 ημέρες και αυτό προφανέστατα θα έφερνε έσοδα για τους επιχειρηματίες.
Διοργάνωσαν, λοιπόν, ένα μεγάλο συλλαλητήριο στην Καλαμπάκα όπου ζήτησαν να συνεχιστούν κανονικά και απρόσκοπτα τα γυρίσματα της ταινίας, αντιτάχθηκαν στους μοναχούς και τους απείλησαν πως αν συνεχίσουν αυτή την τακτική θα αναγκαστούν να καταλάβουν τα μοναστήρια!
Αυτό που έχει ιδιαίτερη αξία να αναφερθεί είναι πως κάποιοι κάτοικοι, σύμφωνα με δημοσιεύματα της εποχής, κατήγγειλαν την… περίεργη (όπως την χαρακτήρισαν) εμμονή των μοναχών με τη συγκεκριμένη ταινία καθώς οι ίδιοι δεν είχαν εκφράσει την παραμικρή αντίρρηση όταν ένα τρίμηνο πριν είχαν γυριστεί εκεί οι ταινίες «Πράκτορας μας στην Ελλάδα» και «Καβαλάρηδες των ουρανών» όπου η μεν πρώτη είχε μια… σαφώς ερωτική διάθεση και η δεύτερη σκληρές σκηνές βίας. Έλεγαν, μάλιστα, πως όχι απλά δεν έφεραν καμία αντίρρηση αλλά επέτρεψαν σε ηθοποιούς να έχουν πρόσβαση στο «καλάθι» των Μετεώρων.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, τα γυρίσματα της ταινίας του Τζέιμς Μποντ ολοκληρώθηκαν κανονικά με τα Μετέωρα να ομορφαίνουν τις σκηνές, ενώ και η σκηνή της αναρρίχησης γυρίστηκε κανονικά (ο κασκαντέρ που αντικαθιστούσε τον Ρότζερ Μουρ γλίστρησε τέσσερις φορές κάνοντας πολλές καρδιές να σφιχτούν από αγωνία) και πρόσφερε τελικά στους σινεφίλ 10 λεπτά εξοντωτικής δράσης .