Σε αλλαγές στο νομοσχέδιο για το «νέο ΑΣΕΠ», το οποίο θα δοθεί σήμερα σε δημόσια διαβούλευση:, προσανατολίζεται, σύμφωνα με πληροφορίες της aftodioikisi.gr, το υπουργείο Εσωτερικών, μετά τις αντιδράσεις που προκάλεσε (και) το σχετικό δημοσίευμα της ιστοσελίδας.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, καθώς ο υΠΕΣ Τάκης Θεοδωρικάκος, για τους δικούς του λόγους, φέρνει το ν/σ εσπευσμένα εν μέσω λοκντάουν και με την κυβέρνηση και την αντιπολίτευση, λόγω Πολυτεχνείου, να βρίσκονται σε «πόλεμο», και με δεδομένο ότι θέλει να εμφανιστεί ως «νέος Πεπονής», θα επιχειρήσει με κάθε τρόπο να εξασφαλίσει τη συναίνεση, τουλάχιστον ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ.

Γι΄ αυτό και κατά κατά τις ίδιες πληροφορίες από το υπουργείο Εσωτερικών «τα συζητάει όλα πλην της μοριοδότησης της προϋπηρεσίας. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με το ΥΠΕΣ, θεωρείται ότι είναι πολύ δύσκολο να διαπιστωθεί χωρίς αμφισβητήσεις, κάτι που θα προκαλούσε ενστάσεις και καθυστέρηση στην όλη διαδικασία των προσλήψεων». Ωστόσο, καθώς από το ΥΠΕΣ «δείχνουν» προς το Μαξίμου για «νεοφιλελεύθερες» επιλογές, όπως τη συμμετοχή ιδιωτών στην ειδική τριμελή επιτροπή για τους διαγωνισμούς ειδικών γνώσεων ή την μεγάλη μείωση των κοινωνικών κριτηρίων, έμπειροι παρατηρητές θεωρούν ότι το «τα συζητάει όλα», είναι μάλλον κενό γράμμα.

Ποια όμως είναι πέντε σημεία του νομοσχεδίου, στα οποία, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της ιστοσελίδας αντιδρούν τόσο στελέχη της δημόσιας διοίκησης όσο και της ίδιας της Ανεξάρτητης Αρχής:

-Πρώτον: Η συμμετοχή ιδιωτών

(«επαγγελματιών πρόσληψης») στην ειδική τριμελή επιτροπή για τους διαγωνισμούς ειδικών γνώσεων που αφορούν συγκεκριμένες ειδικότητες όπως πληροφορικής, οικονομικών, περιβάλλοντος, μηχανικών κλπ (άρθρο 7). Όπως τονίζουν στην aftodioikisi.gr, «δεν είναι δυνατόν να μεταφέρονται στο Δημόσιο χωρίς καμία διαφοροποίηση πρακτικές του ιδιωτικού τομέα. Κι αυτό γιατί δημόσιος και ιδιωτικός τομέας έχουν διαφορετικές στοχεύσεις και προτεραιότητες. Ο μεν πρώτος έχει δημιουργηθεί για να εξυπηρετεί το κοινωνικό σύνολο, οι, δε, επιχειρήσεις προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες με σκοπό το κέρδος. Ως εκ τούτου στο Δημόσιο ο υπάλληλος καλείται να ασκήσει περισσότερα και διαφοροποιημένα καθήκοντα, ενώ στον ιδιωτικό τομέα πολύ πιο συγκεκριμένα».

-Δεύτερον: Η περιθωριοποίηση των ακαδημαϊκών κριτηρίων και ο εξοβελισμός της επαγγελματικής εμπειρίας.

Όπως αποκάλυψε η aftodioikisi.gr, στην εκδοχή του ν/σ έως πριν από μερικές ημέρες, η βαθμολογία (άρθρο 11) με άριστα το 100, εξάγεται αποκλειστικά από τα τρία (ή τέσσερα) τεστ με συντελεστή βαρύτητας ως εξής:

*Εξέταση γνώσεων: 35

*Δοκιμασία δεξιοτήτων: 35

*Δοκιμασία εργασιακής αποτελεσματικότητας: 30.

Προσαυξάνεται, δε:

*Κατά 5 μονάδες για διδακτορικό.

*2 για μεταπτυχιακό.

Προτείνεται, δε, ναι μεν οι επιδόσεις στον γραπτό διαγωνισμό να έχουν το μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας (60-70%), ωστόσο το υπόλοιπο να καθορίζεται, όπως και σήμερα, από:

*Ακαδημαϊκά κριτήρια όπως βαθμό πτυχίου, απολυτηρίου, γλωσσομάθεια.

*Προϋπηρεσία

*Κοινωνικά κριτήρια.

Σύμφωνα με πληροφορίες της aftodioikisi.gr, σε αυτό το σημείο, μετά τις αντιδράσεις, το ΥΠΕΣ προτίθεται να κάνει πίσω. Δηλαδή, να συμπεριλάβει στο κείμενο που θα δώσει σήμερα σε δημόσια διαβούλευση και ακαδημαϊκά κριτήρια. Πόσο θα υποχωρήσει θα φανεί.

-Τρίτον: Η μείωση της βαρύτητας των κοινωνικών κριτηρίων.

Σύμφωνα με πληροφορίες της ιστοσελίδας, από τις μέχρι τώρα ενημερώσεις του υπουργού σε στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης, προκύπτει ότι (σ.σ. δεν είχε συμπεριληφθεί στο κείμενο του ν/σ που δημοσίευσε η aftodioikisi.gr), ότι από το 35% των υποψηφίων που μοριοδοτούνται για την πρόσληψη στο Δημόσιο με βάση κοινωνικά κριτήρια (πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, απόδημοι, παλλινοστούντες, μουσουλμανόπαιδες κλπ), με το νέο σύστημα θα παραμείνουν μόνο τα ΑμΕΑ. Δηλαδή, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, ένα ποσοστό της τάξης του 10%, ίσως και μικρότερο. Δηλαδή, ένα 25% και περισσότερο, που μέχρι σήμερα έχει ευνοϊκή μεταχείριση λόγω κοινωνικών κριτηρίων, την χάνει. Ωστόσο και σε αυτό το σημείο, φαίνεται ότι το υπουργείο επιθυμεί να κάνει, έστω και λίγο πίσω, αν, βεβαίως, πάρει το «πράσινο» φως από το Μαξίμου.

-Τέταρτον: Τα λεγόμενα «τεστ προσωπικότητας» ή «ψυχολογικά τεστ», που μετονομάστηκαν σε «δοκιμασία εργασιακής αποτελεσματικότητας» (άρθρο 9).

Οι αντιδράσεις αφορούν τόσο στο ίδιο το περιεχόμενο τους που, κατά πολλούς επιστήμονες και ειδικούς, οδηγεί «σε παραβίαση θεμελιωδών δικαιωμάτων και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και είναι αντίθετη προς την συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή της αξιοκρατίας», όσο και προς το μεγάλο συντελεστή βαρύτητας (30%) που καταλαμβάνουν.

-Πέμπτον: Στην ίδια την διαδικασία του «multiple choice» που ενέχει δύο βασικούς κινδύνους:

Στο να γίνονται τυχαίες επιλογές από τους υποψηφίους αλλά και δημιουργηθεί ένας μηχανισμός απαντήσεων και «τράπεζας θεμάτων» από διάφορα φροντιστήρια, που, εκτός των άλλων, αυξάνει και τον κίνδυνο διαρροής των θεμάτων. Μάλιστα, επιστήμονες με τους οποίους συνομίλησε η aftodioikisi.gr, φέρνουν ως αρνητικό παράδειγμα τις εξετάσεις εισαγωγής στην Εθνική Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ), γύρω από τις οποίες έχουν αναπτυχθεί δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες φροντιστήρια -κέντρα παραπαιδείας.

Πηγή