Προσλήψεις στους ΟΤΑ πέραν των ήδη προγραμματισμένων, δηλαδή, των 30.000 της Κοινωφελούς αλλά και των 2.907 για το «Βοήθεια στο Σπίτι», προαναγγέλλει για το 2020 ο υφυπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος. Συγκεκριμένα, στη συνέντευξή του προς την aftodioikisi.gr, ο κ. Λιβάνιος κάνει λόγο για προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού, όπως για παράδειγμα μηχανικούς. «Έχουμε ήδη συγκεντρώσει τα αιτήματα των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού και εντός του δημοσιονομικού πλαισίου θα δώσουμε προτεραιότητα σε προσλήψεις, προκειμένου να καλύψουμε στοχευμένα κενά», τονίζει χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με την περίφημη προκήρυξη 3Κ/2018, δηλώνει ότι «μέχρι τέλος του έτους υπολογίζουμε να έχουν απορροφηθεί 8.116 υπάλληλοι σε υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα», ενώ για την «ουρά της 3Κ», επιβεβαιώνει, όπως είχε αποκαλύψει από το περασμένο καλοκαίρι η aftodioikisi.gr επισημαίνει ότι μετακινείται για το 2020, επισημαίνοντας ότι «τα υπόλοιπα αιτήματα σχετικά με υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα θα εξεταστούν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της απορρόφησης της 3Κ».
Αναφορικά με τις αλλαγές στον «Κλεισθένη», δηλώνει ότι δεν ανησυχεί με τις προσφυγές αιρετών στο ΣτΕ, καθώς, όπως λέει, «το σύνολο των αλλαγών που νομοθετήθηκαν κινούνται εντός του πλαισίου του Συντάγματος και της πάγιας και πρόσφατης νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας». Σχετικά, δε, με το νέο εκλογικό σύστημα για την Αυτοδιοίκηση, δηλώνει μόνο ότι «ο δήμαρχος και ο περιφερειάρχης που εκλέγονται θα έχουν την πλειοψηφία στο Δημοτικό ή στο Περιφερειακό Συμβούλιο».
Ο υφυπουργός Εσωτερικών δεν βλέπει εκλογές το 2020, καθώς, όπως τονίζει, «πρέπει επιτέλους να μην έχουμε τη συνήθεια να μιλάμε για εκλογές πέντε μήνες μετά τις εκλογές, όταν στις 7 Ιουλίου προέκυψε μια ισχυρή κυβέρνηση με καθαρό ορίζοντα τετραετίας και πολλές προκλήσεις μπροστά της».
Τέλος, αναφορικά με το «μεταναστευτικό – προσφυγικό» λέει ότι «Ηη συντριπτική πλειονότητα των δημάρχων δεν μεταφέρει απλώς τις ανησυχίες των τοπικών κοινωνιών αλλά απορροφά τους κραδασμούς, λειτουργώντας και διαπαιδαγωγικά για τον τρόπο που πρέπει όλοι να μοιραστούμε αυτή τη μεγάλη ευθύνη».
Αναλυτικά το κείμενο της συνέντευξης του υφυπουργού Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιου στην aftodioikisi.gr είναι το εξής:
-Κύριε υπουργέ, το νομοσχέδιο για την ψήφο των αποδήμων που ψηφίζεται σήμερα από τη Βουλή φαίνεται να έχει διακομματική συναίνεση. Θεωρείτε ότι μπορεί να υπερψηφιστεί ακόμη και από 300 βουλευτές;
Από τη μία πλευρά η συνταγματική επιταγή για τουλάχιστον 200 ψήφους και από την άλλη η μεγάλη πολιτική σημασία της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού από τον τόπο που βρίσκονται, απαιτούσαν και απαιτούν ευρύτατες συναινέσεις. Η θετική στάση του ΣΥΡΙΖΑ στην Επιτροπή της Βουλής αποτελεί από μόνη της σημαντικό γεγονός, καθώς δημιουργεί προϋποθέσεις για 291 ψήφους, μια ούτως ή άλλως ιστορική κοινοβουλευτική πλειοψηφία.
–Ωστόσο, για να φτάσουμε σε αυτή τη συναίνεση η κυβέρνηση έκανε πολλές υποχωρήσεις. Πιστεύετε ότι μετά τις αλλαγές, δίνεται πραγματικά η δυνατότητα στους απόδημους Έλληνες να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα, ή μπαίνουν πολλοί περιορισμοί που, εκ των πραγμάτων, τίθενται προσκόμματα σε αυτό;
Για πρώτη φορά η ψήφος από το εξωτερικό για εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας γίνεται πράξη. Το πολιτικό σύστημα θα δει τις αδυναμίες και θα έχει τον χρόνο, στο μέλλον, να τις βελτιώσει. Αυτή η ευκαιρία, όμως, για τις επόμενες εκλογές δεν έπρεπε να χαθεί. Ήταν μια κεντρική δέσμευσή της, που η κυβέρνηση Μητσοτάκη υλοποιεί. Σε κάθε περίπτωση η επόμενη Βουλή και με βάση πραγματικά δεδομένα οφείλει να εντοπίσει τις όποιες δυσλειτουργίες ή τους όποιους περιορισμούς και να προχωρήσει στις κατάλληλες τροποποιήσεις.
-Όπως γνωρίζετε καλύτερα από μένα, οι δήμοι αλλά και οι περιφέρειες υποφέρουν από έλλειψη προσωπικού, κυρίως εξειδικευμένου. Ποιος είναι ο σχεδιασμός του υπουργείου, ειδικά για τις προσλήψεις στους ΟΤΑ;
Στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο έγινε από τον υπουργό Τάκη Θεοδωρικάκο μια αναλυτική παρουσίαση των ήδη εγκεκριμένων προσλήψεων για το 2019 και το 2020. Για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού συγκεκριμένα μέχρι τέλος του έτους υπολογίζουμε να έχουν απορροφηθεί 8.116 υπάλληλοι σε υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα, ενώ προβλέπεται και ενίσχυση των ΟΤΑ με περίπου 30.000 εποχικούς υπαλλήλους, μέσω ΟΑΕΔ. Εκείνο που όμως είναι το βασικό, είναι να λυθούν τα χέρια των δήμων για προσλήψεις εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού. Έργα λιμνάζουν, έργα δεν παραλαμβάνονται, διαγωνισμοί δεν μπορούν να γίνουν, οι επιβαλλόμενοι έλεγχοι καθυστερούν, γιατί οι δήμοι είναι αποψιλωμένοι από στελεχικό δυναμικό, όπως για παράδειγμα μηχανικούς. Αυτό σκοπεύουμε στο πλαίσιο του προγραμματισμού προσλήψεων για το έτος 2020 να διορθώσουμε. Έχουμε ήδη συγκεντρώσει τα αιτήματα των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού και εντός του δημοσιονομικού πλαισίου θα δώσουμε προτεραιότητα σε προσλήψεις, προκειμένου να καλύψουμε στοχευμένα κενά. Σημειώστε επίσης την παροχή τεχνικής βοήθειας, δηλαδή μηχανικών κάθε ειδικότητας, ιδίως στους μικρούς και μεσαίους δήμους, από το β’ τρίμηνο του νέου έτους.
-Δυο μεγάλες προκηρύξεις που εκκρεμούν για τους δήμους είναι αυτή για το «Βοήθεια στο Σπίτι» αλλά και η λεγόμενη «ουρά της 3Κ» για τις πάνω από 1.000 (σ.σ. οι πληροφορίες λένε ότι έχουν φτάσει τις 1.200) θέσεις στις ανταποδοτικές υπηρεσίες των δήμων και των νομικών προσώπων τους. Πότε να τις αναμένουμε αυτές τις προκηρύξεις;
Για το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» το υπουργείο Εσωτερικών έχει αποστείλει το σχετικό έγγραφο στο ΑΣΕΠ, προκειμένου να ετοιμάσει την προκήρυξη 2.907 θέσεων. Ευελπιστούμε να δημοσιευθεί πριν το τέλος του χρόνου. Τα υπόλοιπα αιτήματα σχετικά με υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα θα εξεταστούν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της απορρόφησης της 3Κ.
– Έχετε προαναγγείλει ότι μέσα στο α’ εξάμηνο του 2020 θα καταθέσετε νομοσχέδιο για το ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων μεταξύ των δύο βαθμών Αυτοδιοίκησης, αλλά και έναντι του κράτους. Στο πλαίσιο αυτό θα έχουμε, μεταξύ άλλων, κατάργηση των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων με μεταφορά του προσωπικού αλλά και των πόρων τους σε δήμους και περιφέρειες; Έχει ξεκινήσει σχετική προεργασία γι’ αυτή τη μεγάλη μεταρρύθμιση;
Θα προχωρήσουμε σε μία μεγάλη τομή: θα ξεκαθαρίσουμε οριστικά τις αρμοδιότητες μεταξύ της κεντρικής διοίκησης, των περιφερειών και των δήμων. Οι πολίτες έχουν κουραστεί από το «…δεν είναι δική μου αρμοδιότητα» και οι αιρετοί της αυτοδιοίκησης πολύ συχνά υπερβαίνουν τα καθήκοντά τους, προκειμένου να ξεπεράσουν την επικάλυψη αρμοδιοτήτων και την πολυνομία και να είναι αποτελεσματικοί. Ωστόσο μία τόσο μεγάλη παρέμβαση προϋποθέτει μεταφορά πόρων, οικονομικών και ανθρώπινων και πρέπει να συνοδεύεται από ένα σαφές επιχειρησιακό σχέδιο για την ομαλή υλοποίηση της νέας αυτής μεταρρύθμισης.
-Έχετε επίσης μιλήσει για σύνταξη του Ενιαίου Κώδικα Αυτοδιοίκησης. Πότε θα γίνει αυτό;
Ο Ενιαίος Κώδικας της Αυτοδιοίκησης θα είναι εκείνος που θα ξεκλειδώσει όλες τις δυσλειτουργίες που προκαλεί σε δήμους και περιφέρειες όλο αυτό το «κουβάρι» νόμων, διατάξεων και ρυθμίσεων. Θα γίνει το χρήσιμο εργαλείο των αιρετών, αλλά ουσιαστικά θα είναι ο δρόμος ώστε οι οργανισμοί της αυτοδιοίκησης να γίνουν υπηρέτες του πολίτη και να μην παραμένουν γρανάζι της γραφειοκρατίας.
–Το περασμένο καλοκαίρι προχωρήσατε σε αλλαγές αναφορικά με την κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ και τις σχετικές διατάξεις του «Κλεισθένη», ορισμένες από τις οποίες χαρακτηρίστηκαν αντισυνταγματικές από την αντιπολίτευση και μερίδα αιρετών. Μάλιστα, ήδη έχουν γίνει και σχετικές προσφυγές στο ΣτΕ. Σας ανησυχούν οι επιπτώσεις που μπορεί να έχει στην λειτουργία δήμων και περιφερειών μια αρνητική για το νόμο, απόφαση του ΣτΕ;
Αν δεν προχωρούσαμε στη νομοθετική παρέμβαση του καλοκαιριού, τώρα η πλειονότητα των δήμων θα είχε οργανωτικά παραλύσει. Ξεχνάτε ότι υπήρχε δήμαρχος που είχε εκλεγεί από τον α’ γύρο με πάνω από 50% και, εν τούτοις, το σύστημα δεν του έδινε πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο; Ξεχνάτε ότι το κατά τα λοιπά αναλογικό σύστημα, δημιουργώντας παγκόσμια πρωτοτυπία, δεν προέβλεπε πλαφόν εισόδου στο Δημοτικό ή Περιφερειακό Συμβούλιο; Αγνοούσε το βασικό: ότι οι πολίτες είναι εκείνοι που εκλέγουν τον δήμαρχο και όχι το Δημοτικό Συμβούλιο. Σε κάθε περίπτωση, το σύνολο των αλλαγών που νομοθετήθηκαν κινούνται εντός του πλαισίου του Συντάγματος και της πάγιας και πρόσφατης νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αυτό που προέχει, πλέον, είναι να αποκτήσει η αυτοδιοίκηση τα κατάλληλα εργαλεία για να μπορεί να επιτελέσει αποτελεσματικά το έργο της προς όφελος των πολιτών, εντός ενός πλαισίου διαφάνειας και λογοδοσίας.
-Έχετε προαναγγείλει την κατάργηση της απλής αναλογικής στις εκλογές της Αυτοδιοίκησης και της επαναφοράς ενός συστήματος όπως αυτό του «Καλλικράτη», όπου όποιος συνδυασμός έφτανε το 50%+1 έπαιρνε τα 3/5 των μελών του Δημοτικού-Περιφερειακού Συμβουλίου. Υπάρχει πιθανότητα να δίνεται η δυνατότητα, έστω και μικρότερης πλειοψηφίας, με χαμηλότερο ποσοστό, όπως παλαιότερα ήταν, για παράδειγμα, το 42%;
Είναι ακόμη νωρίς και οτιδήποτε προωθηθεί θα το συζητήσουμε διεξοδικά με την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας και με την Ένωση Περιφερειών. Πολλά είναι τα σενάρια που εξετάζονται αλλά όλα στον πυρήνα τους να διευκολύνουν και όχι να παρεμποδίσουν την άσκηση σύγχρονης και αντιπροσωπευτικής τοπικής διακυβέρνησης. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι ο δήμαρχος και ο περιφερειάρχης που εκλέγονται θα έχουν την πλειοψηφία στο Δημοτικό ή στο Περιφερειακό Συμβούλιο.
-Εκτός όμως από τον εκλογικό νόμο για την Αυτοδιοίκηση υπάρχει και αυτός για τις εθνικές εκλογές, όπου, επίσης ισχύει, πλέον, η απλή αναλογική. Πότε να περιμένουμε σχετική νομοθετική πρωτοβουλία και σε τι κατεύθυνση: Θα είναι, για παράδειγμα, το 35% ικανό να δώσει αυτοδυναμία στο πρώτο κόμμα;
Ο πρωθυπουργός από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης περιέγραψε με τη μεγαλύτερη δυνατή σαφήνεια το ποσοστό που, θεωρεί λογικό, κάποιο πολιτικό κόμμα να μπορεί να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση, και αυτό το ποσοστό βρίσκεται στην περιοχή του 40%.
-Το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν τα σενάρια για «διπλές εκλογές», όπως έχει πει ο πρωθυπουργός, εντός του 2020, ή το πολύ στο όριο το 18μηνου από τις προηγούμενες, οπότε ισχύει η λίστα και όχι ο σταυρός στην επιλογή των βουλευτών. Βλέπετε εσείς ένα τέτοιο σενάριο να έχει, έστω και μικρές πιθανότητες;
Αντιθέτως, το μόνο που συστήνει σε όλους μας ο πρωθυπουργός είναι να τιμήσουμε την εντολή που μας έδωσαν, με μεγάλη πλειοψηφία τον περασμένο Ιούλιο, οι πολίτες και να δουλέψουμε σκληρά για να αλλάξουμε την Ελλάδα. Πρέπει επιτέλους να μην έχουμε τη συνήθεια να μιλάμε για εκλογές πέντε μήνες μετά τις εκλογές, όταν στις 7 Ιουλίου προέκυψε μια ισχυρή κυβέρνηση με καθαρό ορίζοντα τετραετίας και πολλές προκλήσεις μπροστά της.
-Ένα από τα μεγάλα «αγκάθια» στους πρώτους μήνες της διακυβέρνησης της ΝΔ είναι το προσφυγικό -μεταναστευτικό ή «λαθρομεταναστευτικό», όπως λένε ορισμένοι με προεξάρχοντα τον πρώην πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, μέσα στο κυβερνών κόμμα. Εσάς, σας ενοχλεί αυτός ο χαρακτηρισμός («λαθρομετανάστες»); Θεωρείτε ότι είναι δικαιολογημένες οι αντιδράσεις τοπικών κοινωνιών και αιρετών της Αυτοδιοίκησης τόσο στα νησιά όσο και στην ηπειρωτική χώρα.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει δώσει ήδη από το 2015 τις εξετάσεις της στο μεταναστευτικό – προσφυγικό και εν πολλοίς τις έχει περάσει επιτυχώς. Οι δήμοι ήταν εκείνοι που κλήθηκαν να καλύψουν την έλλειψη προγραμματισμού και πολιτικής την προηγούμενη τετραετία. Η συντριπτική πλειονότητα των δημάρχων δεν μεταφέρει απλώς τις ανησυχίες των τοπικών κοινωνιών αλλά απορροφά τους κραδασμούς, λειτουργώντας και διαπαιδαγωγικά για τον τρόπο που πρέπει όλοι να μοιραστούμε αυτή τη μεγάλη ευθύνη. Ένα μεγάλο ζήτημα που διαχειριζόμαστε με υπευθυνότητα, υπό τους καθοδηγητικούς τόνους του πρωθυπουργού.