“Με νομοσχέδιο που θα φέρουμε στο πρώτο τετράμηνο του 2020 θα ξεκαθαριστούν οι αρμοδιότητες μεταξύ δήμων, περιφερειών και κεντρικού κράτους”, αναφέρει ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος μιλώντας στο «ΘΕΜΑ». Ο ίδιος δεν διστάζει να επιτεθεί στον ΣΥΡΙΖΑ για τη «μεγάλη εξαπάτηση» με το πρόγραμμα «Φιλόδημος» και τα ανύπαρκτα κονδύλια για έργα, ενώ υποστηρίζει ότι η νέα κυβέρνηση έχει δρομολογήσει ένα συνεκτικό σχέδιο με ιεραρχήσεις και προτεραιότητες που οδηγεί στην ενίσχυση της αυτοδιοίκησης, στην αξιοκρατία και την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης και στην ενίσχυση της διαφάνειας και της ταχύτητας στην απόδοση της ιθαγένειας. Ο κ. Θεοδωρικάκος προσθέτει ότι «συγκεντρώνουμε τα αιτήματα για προσλήψεις από το σύνολο των φορέων του Δημοσίου προκειμένου να καλυφθούν ορισμένες επιπλέον ανάγκες στο πλαίσιο των τιθέμενων περιορισμών», ενώ μίλησε και για το ποιες προσλήψεις εξαιρούνται από τον κανόνα 1:1
– Περάσατε από τη Βουλή τον νόμο για την ψήφο των αποδήμων, καταγράφοντας ρεκόρ ψήφων, αλλά για να το πετύχετε χρειάστηκε να κάνετε αρκετές υποχωρήσεις. Αξιζε τον κόπο;
Η 11η Δεκεμβρίου καταγράφεται ως ημέρα ιστορική στα χρονικά του Κοινοβουλίου και της Δημοκρατίας μας. Με 288 «ναι», ομόφωνα στην πραγματικότητα, οι βουλευτές ενέκριναν το νομοσχέδιο για τη διευκόλυνση της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού.
Αποτελεί μεγάλη επιτυχία τόσο για τη χώρα όσο και για το πολιτικό σύστημα. Επιλύσαμε μια εκκρεμότητα μισού αιώνα για ένα αυτονόητο δημοκρατικό δικαίωμα. Ηταν ένα ζήτημα που έπρεπε να λυθεί ως ελάχιστο χρέος για τον απόδημο Ελληνισμό. Για τη νομοθέτηση απαιτούνταν, σύμφωνα με το Σύνταγμα, 200 ψήφοι. Αρα όχι μόνο άξιζε τον κόπο να γίνουν οι αναγκαίοι συμβιβασμοί, αλλά αποτελούσε και απαραίτητη προϋπόθεση για να υλοποιηθεί. Και ας μην παραγνωρίζουμε ότι η λύση που δόθηκε εμπεριέχει ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα: όλοι οι νέοι έως 30 ετών θα μπορούν να ψηφίζουν από τη χώρα στην οποία διαμένουν -εφόσον κάνουν αίτηση και ενταχθούν στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους- σχεδόν χωρίς περαιτέρω προϋποθέσεις. Αρκεί μόνο οι γονείς τους να είναι φορολογούμενοι στην Ελλάδα. Η Ελλάδα αγκαλιάζει τη γενιά του brain drain. Αποδεικνύει στα νέα παιδιά ότι τα υπολογίζει. Υπολογίζει την κρίση, την άποψη των νέων που αναγκάστηκαν να φύγουν αναζητώντας ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον. Τους θεωρούμε μέρος του βασικού κορμού της πατρίδας. Τους
στέλνουμε μήνυμα επανασύνδεσης: η Ελλάδα του αύριο χωρίς αυτή τη γενιά δεν υπάρχει.
– Ναι, αλλά είναι δυνατόν στην ψηφιακή εποχή να μην μπορούν να ψηφίζουν οι Ελληνες -εντός ή εκτός Ελλάδος- εξ αποστάσεως;
Είχαμε να διαλέξουμε ανάμεσα στο να μην ψηφίζουν καθόλου οι Ελληνες που ζουν στο εξωτερικό ή να ψηφίζουν με τον τρόπο που τελικά καταλήξαμε στο νομοσχέδιο. Στο μέλλον και υπό προϋποθέσεις μπορούν να γίνουν βελτιωτικές κινήσεις. Μακάρι κάποια στιγμή να κατορθώσουμε να περάσουμε και στην εποχή της ηλεκτρονικής ψήφου.
– Πώς εξηγείτε αυτή την ιστορική συναίνεση;
Η συναίνεση, οι συγκλίσεις, η εύρεση κοινού τόπου στα εθνικά θέματα ανάμεσα στα κόμματα αποτελεί πράξη εθνικής ευθύνης. Και είναι επιβεβλημένη. Η ψήφος των αποδήμων αποτελούσε τόσο εθνικό ζήτημα όσο και αυτονόητο δημοκρατικό δικαίωμα. Επομένως, υπήρχε διπλός λόγος για συναίνεση.
– Μπορεί αυτή η συναίνεση να επαναληφθεί και σε άλλα ζητήματα;
Καταρχάς, είναι θετικό και χρήσιμο για το πολιτικό σύστημα να πετυχαίνει -μέσα από έναν δημοκρατικό και ουσιαστικό διάλογο- ευρύτερες συγκλίσεις και συναινέσεις. Ωστόσο δεν έχουμε αυταπάτες. Τα κόμματα έχουν διαφορετικές ιδεολογικές, αξιακές και πολιτικές αναφορές και αφετηρίες. Η πολιτική αντιπαράθεση είναι το οξυγόνο της δημοκρατίας. Αρκεί βέβαια να είναι ουσιαστική και όχι προσχηματική, να γίνεται με λογική και με επιχειρήματα. Επαναλαμβάνω, όμως, ότι στα εθνικά θέματα είναι απολύτως απαραίτητη η διαμόρφωση συναινέσεων και εθνικής στρατηγικής. Βέβαια, όσο περισσότερα θέματα τα αντιμετωπίζουμε ως εθνικά τόσο καλύτερο θα είναι και για το μέλλον της χώρας μας. Μπορεί κάποιος να αρνηθεί ότι η Παιδεία και η Υγεία αποτελούν μείζονα εθνικά ζητήματα; Η δημιουργία συναινέσεων μπορεί να ανοίξει τον δρόμο σε ρηξικέλευθες μεταρρυθμίσεις.
– Μπορεί να επιτευχθεί συναίνεση σε ό,τι αφορά το εκλογικό σύστημα;
Αναμφίβολα η επίτευξη συναινέσεων στο εκλογικό σύστημα είναι πολύ πιο δύσκολη υπόθεση. Ο μόνος που έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων είναι ο πρωθυπουργός. Η συζήτηση θα διεξαχθεί μέσα στο 2020.
– Τι έπαιξε ρόλο ώστε να μπορέσουν να συμφωνήσουν κόμματα από τόσο διαφορετικές ιδεολογικές και πολιτικές αφετηρίες;
Κρίσιμος παράγοντας στις συζητήσεις που έγιναν ήταν η αξιοπιστία μεταξύ των συνομιλητών, η ειλικρίνεια στις τοποθετήσεις. Υπήρχε πραγματική διάθεση να βρεθεί κοινός τόπος και να γίνουν οι αναγκαίοι συμβιβασμοί που θα οδηγήσουν σε λύση. Πάντα, βέβαια, παίζουν ρόλο και οι προσωπικές σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους, οι οποίες μπορεί είτε να διευκολύνουν είτε να επιδεινώσουν τέτοιου είδους προσπάθειες.
– Πόσους αφορά αυτός ο νόμος; Ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί από εδώ και πέρα;
Ο νόμος που ψηφίστηκε αφορά εκατοντάδες χιλιάδες Ελληνες πολίτες που διαμένουν στο εξωτερικό. Σημασία έχει πόσοι θα υποβάλουν ηλεκτρονική αίτηση ώστε να συμπεριληφθούν στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους. Αυτό αποτελεί και το μεγάλο στοίχημα όχι μόνο για το υπουργείο και την κυβέρνηση, αλλά και για τη χώρα. Στις αρχές της νέας χρονιάς το υπουργείο Εσωτερικών θα προχωρήσει σε μεγάλη διαδικτυακή καμπάνια προκειμένου τα μηνύματά μας να φτάσουν σε όλους τους Ελληνες και τις Ελληνίδες σε όποιο μέρος του πλανήτη και αν βρίσκονται. Πρέπει να ενημερωθούν για το ποιες είναι οι ρυθμίσεις του νόμου που ψηφίστηκε. Αλλά πρέπει και να εντείνουμε το ενδιαφέρον τους για συμμετοχή στις εκλογικές διαδικασίες που θα υπάρξουν στο μέλλον στην πατρίδα μας.
– Αλλάζει τα πολιτικά δεδομένα η επιτυχία της ψήφισης του λεγόμενου πλέον «Νόμου Θεοδωρικάκου» για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού;
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η ψήφιση του νόμου σχεδόν από το σύνολο του Ελληνικού Κοινοβουλίου θα έχει και άλλου είδους πολιτικές συνέπειες. Σε μια περίοδο όπου η αξιωματική αντιπολίτευση αναζητά τη στρατηγική και τον βηματισμό της για το πώς πρέπει να σταθεί απέναντι στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, η ρητορική της περί αστυνομικού και αυταρχικού κράτους της Δεξιάς αποδεικνύεται αναποτελεσματική και παρωχημένη. Η κυβέρνηση με δική της πρωτοβουλία βρήκε λύση σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα με μια πολιτική συγκλίσεων και συναινέσεων, που έρχεται σε κατάφωρη αντίθεση με την εικονική πραγματικότητα που επιχειρεί να παρουσιάσει ο ΣΥΡΙΖΑ.
– Σας κατηγόρησε ο ΣΥΡΙΖΑ ότι καταργήσατε το πρόγραμμα «Φιλόδημος». Τι απαντάτε;
Ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να διαστρεβλώσει την αλήθεια για να αποκρύψει τις ευθύνες του. Οι υπουργοί της προηγούμενης κυβέρνησης είχαν υπογράψει έργα ύψους 1,3 δισ. ευρώ, ενώ είχαν διασφαλισμένους πόρους μόλις 134 εκατ. ευρώ. Αυτά τα έργα κινδύνευαν να τιναχτούν στον αέρα, αφού υπήρχε μόνο του 10% του προϋπολογισμού τους, που προερχόταν από δανεισμό της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠΔ). Οταν το συνειδητοποιήσαμε, ξεκινήσαμε αμέσως έναν κύκλο επαφών και συνεργασίας με τους εκπροσώπους της ΕΤΕπ, και εδώ και λίγες μέρες του ΤΠΔ, για να διασφαλίσουμε τη χρηματοδότηση. Το υπουργείο Εσωτερικών ετοιμάζεται στις αρχές του νέου έτους να παρουσιάσει ένα πραγματικό πρόγραμμα έργων με πραγματικούς πόρους, πραγματικά χρήματα, που θα ικανοποιεί πραγματικές ανάγκες.
– Και με τα παλιά έργα τι θα γίνει;
Σε αυτό το πρόγραμμα στοχεύουμε να εντάξουμε όλα τα έργα που είχαν προγραμματιστεί. Στόχος μας δεν είναι μια πελατειακή αντιμετώπιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά μια ουσιαστική ενίσχυση και αναβάθμισή της με σοβαρό και υπεύθυνο τρόπο.
– Εχετε μιλήσει και για αλλαγές στη νομοθεσία για την Αυτοδιοίκηση…
Βεβαίως. Με νομοσχέδιο που θα φέρουμε στο πρώτο τετράμηνο του 2020 θα ξεκαθαριστούν οι αρμοδιότητες μεταξύ δήμων, περιφερειών και κεντρικού κράτους. Πάντοτε υπέρ της Αυτοδιοίκησης, την οποία αναφανδόν υποστηρίζουμε και στην οποία θα μεταφερθούν και πόροι και περαιτέρω αρμοδιότητες και προσωπικό. Εχουμε άλλωστε ήδη ξεκινήσει τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις στον χώρο της Αυτοδιοίκησης, αφού διασφαλίσαμε την κυβερνησιμότητα και δώσαμε τη δυνατότητα να υλοποιείται μια σειρά συνεργασιών με τον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας στην καθαριότητα, στον ηλεκτροφωτισμό και στο πράσινο.
– Θα διατηρήσετε τη σχέση 1:1 στις προσλήψεις στον δημόσιο τομέα;
Ναι, θα τη διατηρήσουμε, όπως διατηρήσαμε τον προγραμματισμό των προσλήψεων της προηγούμενης κυβέρνησης. Γιατί πιστεύουμε ότι το κράτος πρέπει να έχει συνέχεια. Εξήγησα ότι τη διετία 2018-2019 αποχώρησαν από το Δημόσιο 20.300 εργαζόμενοι. Ηταν ήδη προγραμματισμένες και προγραμματίστηκαν και από εμάς 18.500 προσλήψεις για την περίοδο 2019-2020. Ταυτόχρονα, συγκεντρώνουμε τα αιτήματα για προσλήψεις από το σύνολο των φορέων του Δημοσίου προκειμένου να καλυφθούν ορισμένες επιπλέον ανάγκες στο πλαίσιο των τιθέμενων περιορισμών. Εξαιρούνται από τη σχέση 1:1 οι προσλήψεις που αφορούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση σε ανταποδοτικές υπηρεσίες των δήμων, οι 2.900 προσλήψεις του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι», οι 4.500 προσλήψεις στον χώρο της Ειδικής Αγωγής, καθώς και ένας σημαντικός αριθμός προσλήψεων που θα πραγματοποιηθεί για εκπαιδευτικούς από το υπουργείο Παιδείας. Η κυβέρνηση προχωρά τις μεταρρυθμίσεις που αφορούν την αποτελεσματική δημόσια διοίκηση, όπου εναρμονίζεται ο δημοσιονομικός κύκλος της χώρας με τη στελέχωση του Δημοσίου, μέσω των προσλήψεων και της κινητικότητας.
– Πώς πρέπει να σταθεί η Ελλάδα απέναντι στις προκλήσεις της Τουρκίας;
Οι προκλήσεις της γειτονικής Τουρκίας εντάσσονται στο πλαίσιο της στρατηγικής της στόχευσης που αφορά στο Αιγαίο. Είναι απολύτως προκλητικές, παράνομες, ενάντια στις αρχές του Διεθνούς Δικαίου και αμφισβητούν τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Μπροστά σε αυτή την κατάσταση οφείλουμε να έχουμε τη δική μας εθνική στρατηγική. Οφείλουμε να αφαιρέσουμε από το πεδίο της δημόσιας πολιτικής αντιπαράθεσης ό,τι έχει σχέση με τα εθνικά ζητήματα. Η περίοδος είναι πολύ σοβαρή και απαιτούνται απόλυτη εθνική ενότητα, ομοψυχία και επομένως υπευθυνότητα από τις πολιτικές ηγεσίες. Γι’ αυτό τον λόγο δεν χρειάζονται κομματικού χαρακτήρα αντιπαραθέσεις πάνω στο μείζον αυτό θέμα. Οι Ελληνες πρέπει να είμαστε απολύτως ενωμένοι.
– Ποια χαρακτηριστικά θα πρέπει να έχει ο/η ιδανικός υποψήφιος/α για το ύπατο αξίωμα;
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, σε κάθε περίπτωση, είναι ένα πρόσωπο που οφείλει να εκπέμπει κύρος αντίστοιχο με αυτό του θεσμού που υπηρετεί. Και να συμβολίζει την ενότητα των Ελλήνων. Ο μόνος που έχει την ευθύνη αυτής της επιλογής είναι ο πρωθυπουργός.
– Πρέπει να είναι πολιτικό πρόσωπο;
Οποιος και να είναι Πρόεδρος της Δημοκρατίας, πολιτικός θα είναι εκ των πραγμάτων, λόγω του ανώτατου θεσμικού ρόλου του.
– Πώς αποτιμάτε την πεντάμηνη πορεία σας στο υπουργείο Εσωτερικών;
Το υπουργείο Εσωτερικών πρωταγωνιστεί στις μεταρρυθμίσεις με στοχευμένες πολιτικές και οργανωμένες προσπάθειες. Υλοποιεί σημαντικές αλλαγές, πετυχαίνει συναινέσεις, εφαρμόζει καινοτομίες. Το αποδείξαμε με τη μεγάλη θεσμική τομή της ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού. Με τις σοβαρές ρυθμίσεις στο πλαίσιο της Αυτοδιοίκησης που ήδη κάναμε πράξη. Το αποδεικνύουμε με την πιλοτική πρωτοβουλία μας στον τομέα της ανταποδοτικής ανακύκλωσης, που φιλοδοξούμε να συμβάλει σε μια αποτελεσματική στρατηγική διαχείρισης των στερεών αποβλήτων. Εχουμε ένα συνεκτικό σχέδιο με ιεραρχήσεις και προτεραιότητες που οδηγεί στην ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης, στην αξιοκρατία και την αποκομματικοποίηση της δημόσιας διοίκησης και στην ενίσχυση της διαφάνειας και της ταχύτητας στην απόδοση της ιθαγένειας. Πηγή: protothema.gr