Λένε επίσης ότι υπάρχουν φορές που οι γονείς τους ασχολούνται με το τηλέφωνό τους ενώ προσπαθούν να τους μιλήσουν

Αν και η εξάρτηση των νέων από τα κινητά τους είναι ένα θέμα που προκαλεί τεράστιο προβληματισμό, σε γονείς, εκπαιδευτικούς, κοινωνιολόγους, αλλά και ειδικούς ψυχικής υγείας, μία νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε αυτήν την εβδομάδα από το Pew Research Center σκιαγραφεί την αντίθετη εικόνα για τους εφήβους.

Σύμφωνα με την έρευνα, σχεδόν το 75% των εφήβων των ΗΠΑ λένε ότι συχνά ή μερικές φορές αισθάνονται χαρούμενοι (74%) ή ήρεμοι (72%) όταν βρίσκονται μακριά από το τηλέφωνό τους. Τα ποσοστά των εφήβων εκείνων που συνδέουν το να μην έχουν το κινητό τους με αρνητικά συναισθήματα είναι σαφώς μικρότερα. Για παράδειγμα, οι έφηβοι που λένε ότι το να μην έχουν το τηλέφωνό τους τους κάνει, μερικές φορές τουλάχιστον, να νιώθουν άγχος αντιπροσωπεύουν ποσοστό 44%, εκείνοι που κάποιες φορές αυτό τους προκαλεί αναστάτωση αντιστοιχούν στο 40%, ενώ μοναξιά χωρίς το τηλέφωνό του νιώθει ένα 39%.

Ωστόσο, παρόλο που οι έφηβοι αναφέρουν ότι αισθάνονται θετικά συναισθήματα όταν βρίσκονται μακριά από τo τηλέφωνό τους, μόνο το 38% λέει ότι αφιερώνει υπερβολικό χρόνο σε αυτό.

Πάνω από τους μισούς εφήβους λένε ότι ο χρόνος που αφιερώνουν στο τηλέφωνό τους (51%) ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (64%) είναι ακριβώς αυτός που πρέπει. Μόνο τέσσερις στους δέκα εφήβους (το 39%) λένε ότι έχουν περιορίσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αντίστοιχο ποσοστό λέει ότι έχει περιορίσει τη χρήση του κινητού (36%).

Τα οφέλη που βλέπουν οι έφηβοι από την online δραστηριότητά τους

Παρά τις αυξανόμενες ανησυχίες και την ευαισθητοποίηση που έχουν οι έφηβοι για το πώς τους κάνει να νιώθουν ο χρόνος που αφιερώνουν στις συσκευές τους, επτά στους δέκα ανέφεραν ότι τα smartphone κάνουν περισσότερο καλό, παρά κακό, στους ανθρώπους της ηλικίας τους, ενώ ένα μικρότερο ποσοστό (30%) έχει την αντίθετη άποψη.

Οι περισσότεροι έφηβοι λένε ότι τα smartphone διευκολύνουν την επιδίωξη χόμπι και ενδιαφερόντων (69%), τη δημιουργικότητα (65%) και τις καλές επιδόσεις στο σχολείο (45%). Περίπου τέσσερις στους δέκα έφηβους λένε επίσης ότι τα smartphone τους διευκολύνουν να αναπτύξουν υγιείς φιλίες, ενώ μόνο ένα 31% λέει ότι το κάνουν πιο δύσκολο ή ούτε πιο εύκολο ούτε πιο δύσκολο. Ωστόσο, οι έφηβοι πιστεύουν ότι τα smartphone κάνουν πιο δύσκολη την εκμάθηση καλών κοινωνικών δεξιοτήτων (42%) παρά ευκολότερη (30%).

Τι γίνεται με τους γονείς;

Περίπου οι μισοί γονείς (47%) λένε ότι ξοδεύουν υπερβολικά πολύ χρόνο στο τηλέφωνό τους. Μόλις το 5% πιστεύει ότι ξοδεύει πολύ λίγο χρόνο σε αυτό και το 45% πιστεύει ότι ξοδεύει ακριβώς τον χρόνο που θα έπρεπε.

Αλλά σχεδόν οι μισοί έφηβοι (46%) διηγούνται μια διαφορετική ιστορία. Λένε ότι υπάρχουν φορές που οι γονείς τους ασχολούνται με το τηλέφωνό τους ενώ προσπαθούν να τους μιλήσουν, με ένα 8% να λέει ότι αυτό συμβαίνει συχνά.

Άλλα συμπεράσματα

  • Οι μισοί γονείς λένε ότι έχουν κοιτάξει το τηλέφωνο του εφήβου τους.
  • Περίπου 3 στους 4 γονείς (76%) λένε ότι η διαχείριση του χρόνου που αφιερώνει ο έφηβός τους στο τηλέφωνο είναι σημαντική ή η μεγαλύτερη προτεραιότητά τους.
  • Περίπου τέσσερις στους δέκα γονείς και έφηβους αναφέρουν ότι μαλώνουν τακτικά μεταξύ για τον χρόνο που αφιερώνουν στο τηλέφωνό τους.

Τι σημαίνει όλα αυτά

Σαφώς, γονείς και έφηβοι ξοδεύουν πολύ χρόνο στις συσκευές τους. Αυτό μάλλον δεν πρόκειται να αλλάξει σύντομα. Ωστόσο, είναι ένα ενθαρρυντικό σημάδι ότι οι έφηβοι αναγνωρίζουν πώς τους κάνουν να αισθάνονται οι συσκευές τους και ποια είναι (ή μπορεί να είναι) τα οφέλη όταν τις χρησιμοποιούν. Αυτά είναι στοιχεία που, σύμφωνα με την ειδικό σε θέματα ψηφιακού αλφαβητισμού Diana Graber, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε και να ενθαρρύνουμε.

Μπορούμε να τα ενθαρρύνουμε μαθαίνοντας στους εφήβους το πώς οι εταιρείες χρησιμοποιούν συγκεκριμένες τεχνολογίες για να τραβήξουν και να κρατήσουν την προσοχή τους και να υπενθυμίσουμε στους εφήβους τι μπορούν να κάνουν για να μη σπαταλούν άσκοπα τον χρόνο τους (όπως να θέσουν τα δικά τους όρια, να μπλοκάρουν τυχόν ανεπιθύμητο περιεχόμενο, να είναι επιλεκτικοί στις εφαρμογές που χρησιμοποιούν και να γνωρίζουν πότε πρέπει να αποχωρούν).

Και, κρίνοντας από την έρευνα, οι γονείς θα μπορούσαν επίσης να ωφεληθούν από την εφαρμογή των στρατηγικών αυτών για να διαχειρίζονται και οι ίδιοι καλύτερα τον χρόνο που περνούν στο κινητό (και μένουν μακριά από τα παιδιά τους).

Φωτογραφία: iStock

iatropedia.gr


Πηγή